Ganz-collectie wordt geveild

ROTTERDAM, 3 NOV. Christie's veilt volgende week maandag in New York een van de belangrijkste, particuliere, twintigste-eeuwse verzamelingen in Amerika, de collectie van Victor en Sally Ganz. De opbrengst van de 115 veelal vroeg gekocht schilderijen, beelden, tekeningen en grafische bladen wordt op 250 miljoen gulden geschat.

Hoewel het echtpaar aanvankelijk breed verzamelde, richtte het zich later vooral op werken van Picasso, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Frank Stella en Eva Hesse. Van Picasso, hun favoriete meester, komen dan ook twaalf werken onder de hamer, zoals Femme assise dans un fauteuil (1913), waarvan de waarde nu op zo'n dertig tot veertig miljoen gulden wordt geschat. Het is een in bruintinten opgebouwd, kubistisch portret van Picasso's stervende vriendin Eva Gouel, dat de surrealist André Breton omschreef als 'een van zijn meest poëtische en filosofische werken'.

In 1956 kocht het echtpaar ook de complete serie Femmes d'Alger aan, vijftien schilderijen die Picasso maakte nadat hij door een gelijknamig doek van Delacroix was geïnspireerd. Elf werken uit deze reeks werden in de loop der jaren doorverkocht, de resterende vier komen nu ter veiling. Al veel eerder had de Victor Ganz (1913-1987) op 29-jarige leeftijd Picasso's doek Rêve (1932) aangeschaft, eveneens een vrouw in een fauteuil, een veel kleurrijker schilderij in vloeiende lijnen, dat nu als het hoogtepunt van de veiling wordt gepresenteerd.

Vanaf de vroege jaren zestig konden jonge New-Yorkse kunstenaars als Johns, Rauschenberg en Stella op de steun van het echtpaar Ganz rekenen. Bij Rauschenberg beperkten ze zich tot enkele vroege werken, maar Johns hielden ze decennia lang in de gaten, zodat elke fase van zijn carrière op de komende veiling met een schilderij is vertegenwoordigd. Behalve een aantal beelden van de jong gestorven Eva Hesse, bracht het echtpaar Ganz nog werken bijeen van onder anderen Mel Bochner, Dorothea Rockburne, Brice Marden, Sol LeWitt, Richard Tuttle en Barry le Va.

Victor Ganz werkte in het sieradenbedrijf dat zijn oom in 1875 in New York had opgericht. Sally Ganz volgde een opleiding in de journalistiek en kwam later in dienst bij het warenhuisconcern Macy's. Ze overleed dit jaar, tien jaar na haar echtgenoot, met wie zij in het collectioneren een hechte eenheid vormde.

Het echtpaar ondersteunde belangrijke educatieve projecten, hielp bij het samenstellen van tentoonstellingen, trad op als bruikleengevers en had zitting in talloze, aan kunstinstellingen verbonden commissies. Hoewel zij aan het Museum of Modern Art en het Whitney Museum in New York vaak schilderijen uitleende, betekenen de kijkdagen die nu in New York worden gehouden, voor menig kunstwerk toch een eerste kennismaking met een groot publiek.