Telefonie met een luchtje

Bellen is leuk. Dat zegt tenminste M. Hogenboom, manager marketingcommunicatie van PTT Telecom. In de aanloop naar Sinterklaas brengt het telefoonbedrijf enkele honderdduizenden telefoonkaarten met pepernotengeur op de markt. De 'funkaarten' moeten de Nederlander ervan overtuigen dat telefoneren niet alleen nuttig of handig is, maar ook een aangenaam tijdverdrijf. “Het is gezellig met Sinterklaas je oma te bellen”, licht Hogenboom toe.

De vondst van PTT Telecom - volgens Hogenboom in de telefonie nog niet eerder toegepast - is afgekeken van parfumbedrijven die kaartjes in tijdschriften plakken zodat de potentiële klant gratis een vleugje kan opsnuiven. De pepernotengeur is de eerste die speciaal voor PTT Telecom is ontwikkeld. De geuren fresia, mint en aardbeien zijn nu al verkrijgbaar. Deze kaarten zijn niet bedoeld voor de consument, maar als relatiegeschenk voor bedrijven.

PTT Telecom verstrekt gratis de suggesties voor gebruik: De telefoonkaart kan worden voorzien van het verzoek nog eens terug te bellen, als visitekaartje of als welkomstgeschenk voor zakenbezoek uit het buitenland. Voor de toekomst staan in elk geval rozen- en dennengeur op stapel, maar niets is onmogelijk. Hogenboom: “Wat de klant vraagt maken we. Wij leveren geur op maat.”

    • Michiel van Nieuwstadt