Enorme Nana voor Rotterdam

ROTTERDAM, 31 OKT. In Rotterdam moet straks een dertig meter hoog beeld van de Franse kunstenares Niki de Saint Phalle verrijzen. De hoogzwangere gestalte, gecomponeerd in duizenden fragmenten van bont gekleurd spiegelglas, zal de zijkant van het Imax-pand, vlakbij de Erasmusbrug, markeren.

In het Imax-gebouw, een grootschermbioscoop, zal na gemeentelijke goedkeuring van de bouwplannen het Asklepion worden ondergebracht, een themapark over gezondheid. De vier verdiepingen van het gebouw, dat nu nog twee etages telt, zullen in de kolossale vrouwensculptuur uitmonden. In haar hoofd, hart, buik en benen krijgt de bezoeker een video of computerspel aangeboden dat op de desbetreffende lichaamsfuncties betrekking heeft.

Twee gemeentelijke projectmanagers, in dienst bij de particuliere stichting Asklepion, hebben Niki de Saint Phalle (67) voor het ontwerpen van de sculptuur benaderd. De Saint Phalle maakt al decennialang lichtvoetige, veelal sensuele beelden van meer of minder uitgelaten, rondborstige vrouwfiguren, haar zogenaamde Nana's. In haar strikt eigen fabelwereld, gerealiseerd in onder meer Amerika en Toscane, komen ook dieren en grillige figuratieve bouwsels voor, waarop ze een bijna kinderlijke fantasie heeft losgelaten.

De Rotterdamse Nana, waarvoor ruim twee miljoen gulden is gereserveerd, behoeft een kern van betonstaal. Het driedimensionale mozaïek van spiegelglas in een overwegend hemelsblauwe kleur, maar ook in rood, geel en zwart, moet aan de kille Leuvehaven, waar ook het Scheepvaartmuseum en zijn naburige dependance, het buitenmuseum, zijn gevestigd, een spectaculaire blikvanger worden.