Blauwe Engel bezorgt Atag herstel

Atag heeft de neergaande lijn in het derde kwartaal van dit jaar kunnen keren, mede dankzij de populariteit van de nieuwe cv-ketel Blauwe Engel II. Het positieve oordeel van de Consumentengids over de verwarmingsketel heeft gezorgd voor “een extra groeistimulans”, zo meldt de onderneming, die ook keukenapparatuur en fietsen produceert.

De nettowinst van Atag (keukenapparatuur, cv-ketels, fietsen) is in het derde kwartaal gestegen van 1,3 miljoen gulden vorig jaar tot 2,5 miljoen dit jaar. In het tweede kwartaal had zich al enig herstel afgetekend. Met name de slechte Duitse markt heeft Atag afgelopen tijd tegenvallende resultaten bezorgd. De onderneming in Ulft denkt de zaken in Duitsland inmiddels beter onder controle te hebben. Ondanks een verdere daling van de Duitse markt voor keukenapparatuur en verwarmingsproducten, wist Atag enige autonome groei te realiseren. Ook de Duitse fietsendochter Hercules zag zijn afzet toenemen, terwijl de markt verder inzakte.

Atag verwacht dat de opgaande lijn de komende kwartalen zal doorzetten. Door het slechte eerste kwartaal is het bedrijfsresultaat over de eerste negen maanden wel met 11 procent gedaald tot 26,2 miljoen gulden. De omzet in de eerste negen maanden steeg met 18 procent tot 846 miljoen.

Atag wil drie kleinere bedrijfsonderdelen verzelfstandigen. De onderneming onderhandelt met de directies van twee kranenfabrieken en de Engelse fietsenfabriek Dawes over een zogenoemde management buy-out. Een van de twee kranenfabrieken is Metaalwarenfabriek Venlo. De Engelse fabrikant Dawes van duurdere fietsen is volgens Atag niet meer van voldoende strategische waarde. De gezamenlijke omzet van de drie bedrijfsonderdelen is 60 miljoen gulden.