Voorkeur; Musea

GIUSEPPE PENONE 'Arte povera', dat letterlijk armoedige of povere kunst betekent, is een merkwaardige term. Want armoedig is de kunst van Giuseppe Penone (Gerassio, Italië, 1947) helemaal niet. Het is poëtische kunst, vaak geïnspireerd door de natuur. Takkenbossen, keien en neonlampen zouden eventueel 'armoedig' genoemd kunnen worden, maar deze kunstenaars gebruiken even goed brons, marmer, bladgoud of lapis lazuli. Zijn beelden ontlenen een belangrijk deel van het poëtische karakter aan hun broze, vergankelijke uiterlijk. Textuur en 'huid' spelen daarbij een belangrijke rol. Huid in allerlei verschijningvormen: de schors van de boom, de huid van een ooglid of van een blok marmer. Giuseppe Penone: beelden en tekeningen t/m 8 febr 1998 in De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di t/m zo 11-17u, ma gesloten (behalve op erkende feestdagen).

HENK VISCH De avant-garde kunst werd in de jaren zeventig gaandeweg academischer, theoretischer en ontoegankelijker, maar plotseling waren daar jonge Italianen, jonge Duitsers, en in Nederland figuren als René Daniëls, Marlene Dumas en Henk Visch, die weer figuratieve, emotioneel geladen en aansprekelijke beelden maakten, maar dan op een hele andere manier dan de Cobra-schilders uit hun geboortetijd. De Stadsgalerij in Heerlen laat nu een tekeningententoonstelling zien met een ruime keuze uit het werk van Visch van de afgelopen tien jaar. Henk Visch, tekeningen t/m 9 nov. in de Stadsgalerij Heerlen, Raadhuisplein 19, Heerlen. Di t/m vr 11-17u, za en zo 14-17u.

MEESTER VAN DE MODERNE KUNST Het Singer Museum in Laren heeft speciaal voor de gelegenheid de wanden in fruitige kleuren gesausd. Op bezoek uit Chicago is een opmerkelijke bedrijfscollectie van de Sara Lee Corporation bestaande uit vijftig schilderijen, werken op papier en beeldhouwwerken van moderne meesters als Pissarro, Monet, Gauguin, Matisse, Chagall, Leger, Giacometti en Henry Moore, die nog nooit eerder in Europa was. De schilderijen in Laren nu, verkeren in prima staat en dat is altijd weer verheugend om te zien, er zit geen glas voor de doeken. Amerikanen durven hun schilderijen, ook bij bruiklenen naar Europa, blijkbaar nog steeds zonder hinderlijke weerspiegelingen in het openbaar te tonen. Meesters van de Moderne Kunst. Collectie Sara Lee Corporation t/m 18 jan in het Singer Museum, Oude Drift 1, Laren. Di t/m za 11-17u, zo 12-17u.

WHISTLER EN HOLLAND De kleur van het papier, gebroken wit, voldoet voor de lucht en met een weinig grijsblauw maakte hij een spiegelend wateroppervlak. Veel transparant grijsgeel zand, een baan water en daarboven de lucht in een tint iets lichter dan het zand. Een paar kleine figuren bewegen zich langs de vloedlijn. In enkele weloverwogen toetsen schilderde Whistler Holland. James McNeill Whistler ((1834-1903), Amerikaan van geboorte en wonend in Parijs en Londen, hield van het Hollandse landschap. Het Rijksmuseum heeft een aantal in Nederland gemaakte etsen en aquarellen bijeengebracht vanuit diverse particuliere collecties. Ze zijn aangevuld met werk van Nederlandse schilders die door Whistler zijn beïnvloed, zoals Witsen en Breitner. Whistler en Holland. Aquarellen en etsen van James McNeill Whistler t/m 9 nov in het prentenkabinet van het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Open: dag. 10-17u.

EN VERDER: Chinees Porselein uit het Rijksmuseum t/m 23 juni 1998 in de Zuidvleugel Rijksmuseum, Hobbemastraat 19, Amsterdam; Zwarte Farao's t/m 1 febr 1998 in de Nieuwe Kerk, Dam, Amsterdam.