Stedelijk Museum wil toch vleugel afbreken

AMSTERDAM, 30 OKT. Directeur Rudi Fuchs van het Stedelijk Museum in Amsterdam wil dat de zogeheten 'nieuwe vleugel' van het museum, wordt afgebroken en vervangen door nieuwbouw.

Fuchs schaart zich daarmee achter het ontwerp dat de Portugese architect Alvaro Siza heeft gemaakt voor de uitbreiding van het Stedelijk Museum. Een maquette en tekeningen van de geplande nieuwbouw zijn vanaf vandaag te zien op een kleine, aan het werk van Siza gewijde tentoonstelling in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam.

Aanvankelijk was het niet de bedoeling dat de Nieuwe Vleugel gesloopt zou worden. “Siza is op eigen gezag doorgegaan met tekenen en wij hebben hem niet tegengehouden”, zegt Fuchs. Om de Nieuwe Vleugel van het museum, die dateert uit de jaren '50, te vervangen is ongeveer 15 miljoen gulden extra nodig, boven het voor de uitbreiding beschikbare budget van 35 miljoen gulden. “Maar dat is nog natte vingerwerk”, aldus Fuchs. Waar het geld vandaan moet komen is nog onduidelijk. “De politiek weet dit nog niet”, zegt voorzitter André Janssen van de bouwcommissie. “Maar in principe zijn er drie geldbronnen: gemeente, rijk en sponsors.”

“Formeel is hier sprake van een tweede opdracht”, zegt Fuchs. “Maar het zou het beste zijn als bij de uitvoering de twee opdrachten in elkaar worden geschoven. Dat is het goedkoopste.” De keuze voor nieuwbouw op de plaats van de huidige vleugel noemt Fuchs 'een kwestie van schoonheid'. Tijdens het ontwerpen werd Alvaro Siza geconfronteerd met het 'ezelsoor', een driehoekige helling van maximaal zeven meter hoog, die op het Museumplein zal worden aangelegd om toegang te bieden tot een supermarkt en een parkeergarage. Siza beschouwt het ezelsoor, dat naast de Nieuwe Vleugel zal verrijzen, als een obstakel. Hij wil dit in architectonische zin bestrijden met iets moois. “Bovendien”, zegt Fuchs, “is de huidige vleugel gewoon op.”

Naast het slanke, langwerpige gebouw dat de Nieuwe Vleugel moet vervangen, bestaat de villa-achtige nieuwbouw in de tuin van het Stedelijk Museum uit een U-vormig 'huis' aan de kant van het Van Goghmuseum en een laag middenpaviljoen. De materialen die Siza denkt te gebruiken zijn baksteen en natuursteen, 'misschien wel marmer'. Voor beide geldt dezelfde kleur: 'bijna wit'.