Retrospectieven op Rotterdams Filmfestival

AMSTERDAM, 30 OKTOBER. De 27ste editie van het International Filmfestival Rotterdam (28 januari tot en met 8 februari 1998), de tweede onder de directie van Simon Field, zal retrospectieven wijden aan drie actieve filmmakers: de Amerikaan Ernie Gehr, de Japanse maker van yakuzafilms Mochizuki Rokuro en aan het videowerk van de Rus Aleksandr Sokoerov.

Een speciaal festivalthema wordt aangeduid met de term 'The Cruel Machine'. Het gaat daarbij om 'films die het publiek confronteren met wreedheid, geweld en andere onrustbarende onderwerpen, vaak tot op de grenzen van het draaglijke'; als voorbeelden noemt het festival onder meer Michael Haneke's Funny Games, Lynne Stopkewich' necrofiel georiënteerde Kissed en Mathieu Kassovitz' Assassin(s).

Een nachtelijk programma zal in het teken staan van Italiaanse exploitatiefilms uit de jaren vijftig tot en met tachtig, van regisseurs als Lucio Fulci, Dario Argento en Ricardo Freda.

In samenwerking met het festival is in het Museum Boijmans Van Beuningen een installatie te zien van de Britse kunstenaar Steve McQueen en een door Max Ernst geïnspireerde tentoonstelling van de (animatie)filmers The Quay Brothers.

Het hoofdprogramma biedt naast de VPRO Tiger Awards Competition een groot aantal belangrijke nieuwe films, waaronder Atom Egoyans The Sweet Hereafter, Tsai Ming-liangs The River en Takeshi Kitano's Hana-bi.