Meubilair

Vergaderen is een groeimarkt, dus het inrichten van vergaderruimtes ook. Werd in het bedrijfsleven tot voor kort vergaderd op een vaste plek, anno 1997 vraagt het 'projectmatig werken' om vergaderruimten die kunnen worden aangepast aan verschillende vormen van overleg. Verlichting, kleur en materiaalgebruik bepalen of gesprekspartners zich thuisvoelen .

Rood is offensief en daagt uit tot het aangaan van discussies, groen symboliseert de natuur en stemt tot rust. Ook de vorm verdient serieuze aandacht. Vergaderaars moeten elkaar kunnen aankijken. Dus liever een ronde of ovale vergadertafel dan een rechthoekig exemplaar. Let vooral ook op de 'identiteitscirkels'. Niemand vindt het prettig bij zijn buurman op schoot te zitten. Zeventig centimeter is de onderlinge afstand waarbij de Nederlander zich het prettigst voelt, blijkt uit onderzoek.

Deze vergaderbank, Waiting, is ontworpen voor sociaal contact tussen collega's. Hij moet de kopieermachine opvolgen als ontmoetingsplaats. De bank is geschikt voor kort en informeel overleg. Door de korte, lage zitting zijn gesprekspartners geneigd opzij te gaan hangen. Dat creëert volgens fabrikant Ahrend een huiselijke sfeer.

De Trolley speelt in op de nieuwste trend in het bedrijfsleven: het 'mobiel vergaderen'. In de moderne kantooromgeving geldt niet langer de regel: één werknemer, één werkplek. De mobiliteit vraagt om een handzaam karretje, waarmee het persoonlijk archief en andere noodzakelijke materialen zoals een laptop kunnen worden verplaatst. “Op het moment dat mensen geen eigen werkplek meer hebben, zul je dat gevoel ergens anders in moeten onderbrengen”, aldus industrieel ontwerper P. de Boer van Gispen International.

De stawerkplek is ontworpen voor informeel overleg. Bij voorkeur op te stellen bij de koffiemachine, waar kantoormedewerkers snel even het laatste rapport kunnen doornemen. “Een tafel om snel to the point te komen”, aldus de fabrikant Ahrend.

De trigoonvormige vergadertafel met lederen inleg is ont- worpen om te 'imponeren'. Het tafelblad is zo vormgegeven dat gesprekspartners gedwongen zijn elkaar recht in de ogen te kijken. “Aan deze tafel is het onmogelijk je te verschuilen”, aldus A. Spieker van Ahrend.