Philips' hoofdzetel naar Amsterdam

ROTTERDAM, 29 OKT.Het hoofdkantoor van Philips verhuist al op korte termijn van Eindhoven naar Amsterdam. Tot een nieuw te bouwen kantoor in Amsterdam-Zuid klaar is, trekt de top van Philips in de Rembrandt Toren bij het Amstelstation. Dit heeft het concern gisteren officieel bekendgemaakt.

Naast de raad van bestuur en sterk internationaal georiënteerde staffuncties (150 tot 200 mensen) gaan ook de mondiale en Europese activiteiten op het gebied van consumenten-marketing mee naar Amsterdam. Philips wil die laatste activiteiten substantieel versterken. Hierbij gaat het ook om 150 tot 200 functies, voor een deel nu nog in Eindhoven gelokaliseerd. Philips denkt evenwel in Amsterdam gemakkelijker internationaal talent op dit gebied te kunnen aantrekken. Activiteiten van het huidige hoofdkantoor die specifiek op productdivisies in de regio Eindhoven zijn gericht, zullen niet meeverhuizen naar Amsterdam.

In Eindhoven wil het concern een prestigieus technologisch kenniscentrum opzetten op het terrein van het Natlab. Daar moeten niet alleen de divisiekantoren van Componenten en Halfgeleiders worden gevestigd, maar ook de gebouwen van de verkooporganisatie Nederlandse Philips Bedrijven. In een later stadium zal ook het Eindhovense Centrum voor Fabricage Technieken een plaats krijgen op deze “dynamische technologiecampus”. Anders dan bij de marketing dicht de Philips-top de regio Eindhoven nog steeds veel potentie toe op technologiegebied.

Philips wil zowel de nieuwbouw in Amsterdam als de plannen in Eindhoven “zo snel mogelijk” realiseren.

Boonstra en zijn concernstaf trekken voorlopig in de Rembrandt Tower bij het Amstelstation. Het nieuwe hoofdkwartier (12.000 vierkante meter) is gepland tegenover het VU-ziekenhuis, naast de A-10. De ING-bank wil zich ook in dit stadsdeel vestigen.

Boonstra is niet tevreden over de prestaties die in Eindhoven zijn bereikt op het gebied van wereldwijde marketing van consumentenelektronica. De Philips-topman hecht grote waarde aan marketing en streeft naar een wereldwijde verbetering van de merknaam Philips. “De marketing moet weg onder de vleugels van de technologie”, lichtte hij toe. De grootste productdivisie, Sound & Vision, ondervindt grote hinder van de huidige situatie.

Philips hoopt in Amsterdam, waar veel reclamebureaus zijn gevestigd, een klimaat aan te treffen waar de marketing beter gedijt. De rol van de hoofdstad als financieel centrum en de nabijheid van Schiphol zijn mede bepalend geweest voor de keuze. Boonstra wil de concerntop ook bewust op geografische afstand zetten van het management van de verschillende bedrijfsonderdelen. Zij zouden de vernieuwingsdrang van de top frustreren.

Het gemeentebestuur van Eindhoven betreurt het Philipsbesluit, maar erkent tegelijkertijd dat de 'revitalisering' waarmee Philips bezig is de beste kansen biedt voor “een duurzame ontwikkeling van hoogwaardige werkgelegenheid in de regio”. De gemeente Amsterdam is zeer ingenomen met de komst van Philips.