Mercedes: kleine auto is niet veilig

STUTTGART, 29 OKT. Mercedes heeft toegegeven dat de veiligheid van zijn nieuwste model, de kleine wagen in de zogeheten A-klasse, onder de maat is. De stuurinrichting wordt verbeterd en de wagen krijgt andere banden. Dit heeft Mercedes vanochtend in Stuttgart bekendgemaakt.

De 'baby Benz' kwam vorige week in opspraak nadat vier autojournalisten in Zweden met de kleine Mercedes over de kop waren geslagen. Zij waren de wagen aan het testen voor de verkiezing van 'auto van het jaar'. Bij zestig kilometer per uur vloog de auto uit de bocht en sloeg over de kop. Mercedes-Benz stuurde vervolgens een onderzoeksteam naar Zweden om het ongeluk te analyseren.

In verschillende landen zijn daarna opnieuw testritten met de nieuwste telg van Mercedes-Benz uitgevoerd. Voor het Nederlandse blad Autovisie kwam slipexpert Hans Deen tot de conclusie dat er weinig mis is met de nieuwe Mercedes, maar in Duitsland doken opnieuw uiterst alarmerende berichten over de baby-Benz op.

Gisteren liet het weekblad Stern weten de test te hebben herhaald. Het blad kwam tot een vergelijkbare conclusie als de Zweedse journalisten vorige week. Er kwamen bij de Duitse test bij geringe snelheid twee wielen van de grond. “Het was alleen aan de vaardigheid van de chauffeur te danken dat de wagen niet kantelde”, aldus Stern.

De problemen met de A-klasse betekenen een zware slag voor het prestige van Mercedes. Bovendien krijgt het bedrijf te maken met een forse kostenpost. In Duitsland zijn enkele dagen geleden nog 300 Mercedessen in de A-klasse afgeleverd aan klanten. Zij zullen gratis worden aangepast aan de nieuwe veiligheidseisen die Mercedes vanochtend heeft verordonneerd.

Begin jaren negentig nam Mercedes de beslissing om naast de bestaande grote modellen eveneens de markt voor kleine auto's te gaan bewerken. Er werden daarvoor twee projecten op stapel gezet. Zelf ontwierp de fabriek de A-klasse, een kleine Mercedes die in Nederland onder de 40.000 gulden kost. Met horlogemaker Swatch heeft Mercedes afgelopen maandag in Frankrijk een fabriek geopend voor de stadsauto de Smart. Van de Smart moeten er 200.000 per jaar worden geproduceerd. Evenveel als van de Mercedes A volgend jaar, die wereldwijd op de markt komt. Er bestaat een maandenlange wachtlijst voor het nieuwste model van Mercedes, die in de meeste landen al tot eind 1998 is uitverkocht.