Verkoop IPC logische stap Reed

Na de verkoop van Nederlandse dagbladen en tijdschriften, verkoopt Reed Elsevier nu ook haar Britse consumentenbladen. De Nederlandse tijdschriften- kampioen VNU is geïnteresseerd.

ROTTERDAM, 28 OKT.Met de aangekondigde verkoop van haar Britse publiekstijdschriften rondt Reed Elsevier een strategische operatie af die het concern ruim twee jaar geleden heeft ingezet. Als begin volgend jaar ook haar Britse tijdschriften van de hand zijn gedaan, is de Brits-Nederlandse uitgever vrijwel nog uitsluitend actief op een markt voor professionele gebruikers van informatie.

“Een logische stap”, noemt analist Ton Gietman van HSBC Van Meer James Capel de gisteren aangekondigde verkoop van IPC, de dochter die met 70 tijdschrifttitels op de Britse markt een sterke positie heeft opgebouwd. “Dit moest vroeg of laat gebeuren.” Alleen het populair wetenschappelijke blad New Scientist blijft binnen de Elsevier-familie. Programmabladen, damesbladen, tijdschriften over sport, ze zullen allemaal worden verkocht.

In 1995 begon Reed Elsevier met de operatie die voor een heroriëntatie op hoger renderende activiteiten moest zorgen. De Nederlandse krantenuitgever Dagbladunie (oonder meer NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad) en de tijdschriften van Bonaventura werden verkocht. Ook Britse dagbladen en tijdschriften in de Verenigde Staten veranderden van eigenaar. De boeken van Reed Books staan eveneens op de nominatie, maar die raakt het concern vooralsnog niet kwijt. Een interne reorganisatie moet de divisie verkoopbaar maken. Alleen IPC Magazines bleef binnen het concern, vooral omdat het zo winstgevend is. In 1996 behaalde de divisie een bedrijfsresultaat van 63 miljoen pond (205 miljoen gulden) op een omzet van 314 miljoen pond. De verkoop van dit bedrijfsonderdeel, dat volgens analisten zo'n 3 miljard gulden kan opbrengen, is de laatste grote stap. De eerder deze maand aangekondigde fusie met de Nederlandse uitgever Wolters Kluwer versterkt dat profiel van professionele uitgever nog eens.

Analist André Moons van ING Barings wijst er op dat de oorlogskas van Reed Elsevier met de verkoop van IPC behoorlijk gevuld zal zijn: “Ik verwacht dat die penningen op korte termijn besteed zullen worden.” In het gisteren verstuurde persbericht preludeert de onderneming daar ook op: De opbrengst zorgt voor “grotere flexibiliteit om te reageren op aantrekkelijke groeimogelijkheden”, aldus Reed Elsevier.

De uitgever zal daarin moeten slagen om niet in dezelfde val te lopen als twee jaar geleden. De opbrengst van de verkoop van de Nederlandse dagbladen en tijdschriften, die bij elkaar zo'n miljard opbrachten, konden niet onmiddellijk worden uitgegeven omdat er zich geen geheide overnamemogelijkheden voordeden. Omdat de consumentenuitgaven binnen de eigen onderneming meer opbrachten dan de zak geld op de bank tegen een lage rente,kampte Reed Elsevier met een vertraging van de groei die beleggers op de beurs niet konden waarderen.

Dat gevaar dreigt nu opnieuw, zegt ook Moons. IPC is zelfs groter en winstgevernder dan de Dagbladunie en Bonaventura destijds: “Als ze niet binnen een jaar met een belangrijke acquisitie komen, wordt dit weer een negatief thema.” Moons verwacht overigens dat Elsevier wel zal slagen in de opzet omdat de uitgeversmarkt in de ontwikkeling naar elektronische uitgaven enorm in beweging is. Veelgenoemde kandidaten als Reuters en Bloomberg (financiële informatie) duiken in de markt onmiddellijk weer op. Maar Moons verwacht dat Elsevier zich eerder op nieuwe markten als farmaceutische informatie of marketinginformatie zal richten.

Intussen wordt natuurlijk druk gespeculeerd over de vraag wie de Britse tijdschriften zal overnemen. De Nederlandse uitgever VNU, dominant op de Nederlandse tijdschriftenmarkt, is in ieder geval geïnteresseerd: “Wij zullen zeker naar IPC kijken. Het past binnen onze strategie onze positie in publiekstijdschriften te versterken,” aldus de woordvoerder van VNU.

Analisten gaan er voorlopig van uit dat de belangstelling van VNU niet al te serieus moet worden genomen, gezien de moeite die de Haarlemse uitgever zich momenteel getroost om zich net als de Nederlandse concurrenten een positie te verwerven op de professionele markt, de andere pijler van haar strategie. VNU is daarbij vooral actief in marketinginformatie. Bovendien zal IPC niet bepaald goedkoop zijn. Het bedrijf is winstgevend en een mogelijke openbare veiling zal de prijs waarschijnlijk nog eens extra opzwepen.