Schiphol gaat niet samen met Beek

BEEK, 28 OKT. De luchthaven Schiphol wil geen samenwerking aangaan met het vliegveld Beek als de nachtelijke openstelling beperkt blijft tot 950 vliegbewegingen per jaar aan het begin en het einde van de nacht, zoals het kabinet wil.

Ook de directie van het Limburgse vliegveld Maastricht Aachen Airport, dat over enkele jaren op eigen benen moet staan, wil geen verantwoordelijkheid dragen voor de verliezen als er niet ten minste 1500 nachtvluchten worden toegestaan, verspreid over de hele nacht. “Dat is voor ons eenvoudig de bodem”, liet president-commissaris ir. J. Prieckaerts gisteren weten.

Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) heeft over de ontstane situatie gisteren een brief gestuurd aan haar collega's De Boer (VROM), Wijers (Economische Zaken) en aan premier Kok. Ze stelt voor om vooralsnog vast te houden aan de eerder overeengekomen 950 vluchten aan de randen van de nacht. Over de conclusies van Schiphol en de directie van Maastricht Aachen Airport laat ze zich inhoudelijk niet uit.

Schiphol en Beek hebben uitgerekend dat de cijfers die het kabinet een jaar geleden heeft gebruikt om de aanleg van een nieuwe Oost-Westbaan te verantwoorden, niet deugen. Volgens het bureau SH&E, dat te elfder ure door minister Wijers (Economische Zaken) was geraadpleegd, zouden 950 vluchten “aan de randen de nacht” voldoende zijn om tot een verantwoorde exploitatie te komen. De berekeningen van SH&E doorbraken de patstelling tussen de ministers Jorritsma (Verkeer), die voor beperkte nachtvluchten was, en De Boer (Milieubeheer), die zich daartegen verzette. In plaats van om elf uur 's avonds dicht te gaan zou het vliegveld tot één uur mogen openblijven voor landende toestellen en zouden vanaf vijf uur 's morgens in plaats vanaf zes uur toestellen mogen vertrekken. Op die manier zouden chartermaatschappijen per dag drie in plaats van twee vluchten met hetzelfde vliegtuig kunnen uitvoeren naar vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee.

Bij het narekenen van de cijfers zijn Schiphol en Beek tot de conclusie gekomen dat SH&E te weinig rekening heeft gehouden met de vertragingen waaronder driekwart van de chartervluchten te lijden heeft. Bovendien zou het bureau ten onrechte hebben aangenomen dat passagiercharters meer vracht zouden kunnen vervoeren.