Reed Elsevier zet tijdschriften in de etalage

Reed Elsevier wil haar Britse publiekstijdschriften verkopen. Het bedrijf waarin die bladen zijn gebundeld, IPC Magazines, kan volgens financiële analisten zo'n 3,5 miljard gulden opbrengen.

Volgens de Brits-Nederlandse uitgever past de verkoop van IPC in haar strategie zich uit de consumentenmarkt terug te trekken en zich volledig te richten op de professionele informatiemarkt. Twee jaar geleden verkocht het concern haar belangen in Nederlandse dagbladen en tijdschriften.

IPC Magazines is met 70 titels (o.m. programmabladen, muziek-, dames- en voetbaltijdschriften) de grootste uitgever van publiekstijdschriften in Groot-Brittannië. Het bedrijf is met een resultaat van 63 miljoen pond (205 miljoen gulden) in 1996 op een omzet van 314 miljoen pond buitengewoon winstgevend.

Volgens de uitgever zal de opbrengst van de verkoop, die begin volgend jaar zijn beslag moet krijgen, gebruikt worden voor verdere expansie in de professionele markten, zoals wetenschap, juridische beroepen en bedrijfsleven. De begin deze maand aangekondigde fusie met het Nederlandse Wolters Kluwer, maakt Elsevier op dat vlak al tot de grootste speler ter wereld. Op de beurs verloor het aandeel Elsevier vanochtend 60 cent op 30 gulden.