'Met die files houd ik gewoon rekening'

Ronald Braanker (36 jaar) reist vijf keer per week van zijn woonplaats Breda heen en weer naar Rotterdam, waar hij als personeelsfunctionaris bij de belastingdienst werkt. Hij doet dat met de auto, omdat hij “een verschrikkelijke hekel” heeft aan de trein. “In de spitsuren zit die trein 's ochtends en 's avonds zó vol, daar krijgen ze mij niet in”, verduidelijkt hij.

Braanker vindt het reizen per trein ook onplezierig, “omdat je zo stipt op tijd moet zijn”. “De trein vertrekt op een bepaald tijdstip; ben je een minuut te laat, dan is-ie weg, kun je niet meer mee. Ik houd ervan 's morgens op mijn gemak te vertrekken. Het kan zeven uur zijn, maar ook tien over zeven of half acht.”

Braanker realiseert zich dat het pendelen per auto duur is. Hij denkt dat hij zestig cent per kilometer kwijt is, “alles inbegrepen, ook de afschrijving”. De afstand Breda-Rotterdam is zo'n vijftig kilometer. Een rekensom leert dat Braanker - als hij 21 dagen per maand werkt - 1.260 gulden kwijt is. Maar een treinabonnement is óók duur, werpt hij tegen: een trajectkaart kost 407 gulden (tweede klas) of 610 gulden (eerste klas) en voor een trajectjaarkaart vraagt de NS 3.650 gulden. “Bovendien”, vervolgt Braanker, “gebruik ik mijn wagen voor mijn werk, vanuit Rotterdam. Ik heb een regiofunctie, ik moet vaak op plaatsen zijn die ver van het station verwijderd liggen. Ik zou mijn werk zonder auto kunnen doen, maar het reizen zou me dan meer tijd kosten.”

Als het autorijden duurder zou worden gemaakt, blijft Braanker zijn wagen naar zijn zeggen gebruiken. “Tenminste als het niet te gek wordt”, legt hij uit. “Als de benzineprijs een kwartje omhoog gaat, doet me dat niets. Maar er komt op een gegeven moment een omslagpunt. Vraag me niet waar dat ligt, want dat zou ik niet weten.”

Braanker erkent dat hij dikwijls in de file zit. 's Ochtends staat hij vaak in de rij als hij de Drechttunnel van Dordrecht is gepasseerd en de Van Brienenoordbrug nadert. 's Avonds vormt zich op de A16 regelmatig een file in de buurt van de Moerdijkbrug. “Met die files houd ik gewoon rekening”, vertelt Braanker.