Kyle Jason

Kyle Jason: Generations (Columbia)

Het is een vreemde gewaarwording om het nummer Generations van Kyle Jasons gelijknamige debuut-cd te horen. Hier zingt Curtis Mayfield, denk je, ja, dit kan niemand anders zijn dan de soulster die na een tragisch ongeluk al jaren aan zijn bed is gekluisterd. Toch is de hoge, breekbare stem van Kyle Jason, een nieuwe Amerikaanse zanger die op grond van zijn debuut niet tot de vaak mechanische 'arrenbie' moet worden gerekend maar tot de 'nu soul' of 'new classic soul'.

Mayfield is niet de enige invloed die duidelijk hoorbaar is op Generations. In het openingsnummer 'Uptown' doet Jason door de meerstemmigheid denken aan Marvin Gaye uit de jaren zeventig. Ook thematisch is de invloed van de twee soulgrootheden duidelijk: de twaalf nummers van Generations doen verslag van het bestaan van een 'hustler' op een wijze die herinnert aan de platen van Mayfield en Gaye over het leven in de zwarte getto's in de Verenigde Staten. Generations is geen woedende woordenvloed over blanke onderdrukking, waarvan veel hardcore-rappers zo houden, maar kent een vertrouwen in broederschap en goedheid, die aan de Mayfield uit de jaren zeventig doet denken.

Het getuigt van lef dat Jason zijn invloeden zo onverbloemd laat horen. Hij heeft het risico genomen om te worden afgewezen als een bleke afspiegeling van Gaye en Mayfield. Dat is hij zeker niet. Vooral in de nummers waarin Bootsy Collins, bekend van onder meer Funkadelic en zijn eigen band Bootsy's Rubber Band, bas en andere instrumenten bespeelt, krijgt Generations een pompend en stuwend funky karakter dat het werk van zijn voorbeelden nooit heeft gekend.