Fabrique gebruikt navels en uien voor verpakking van cd's

Tentoonstelling: It Looks Like It Sounds, verpakkingen voor de muziekindustrie door Fabrique. T/m 20/11 in galerie M-31A, di-za 13-15u, Middenstraat 31A Weesp. Geopend di-za 13-15u. Inl. 0294 480717. Catalogus ƒ 49,90, uitgegeven door BIS Publishers.

De banaan van de Velvet Underground, de hoes met de rits van de Rolling Stones en de witte dubbelpee van The Beatles. De Nederlandse pophistorie kent maar weinig elpees die, zoals bovenstaande voorbeelden, worden aangeduid met het beeld op de hoes. Een uitzondering is de cd met de navels van de Delftse rockgroep Hallo Venray. Voor hun album The More I Laugh, The Hornier Due Gets (1991) lieten de vier groepsleden hun navels fotograferen, die als 'portretten' werden afgedrukt. Het bleek een spraakmakende cd-verpakking (blote mannen van dichtbij, help!) die precies weergaf hoe Hallo Venray brutale gitaarrock combineert met een ontwapenend gevoel voor humor.

'It looks like it sounds' is het devies van het Delftse ontwerpbureau Fabrique, dat zich sinds 1990 onder meer toelegt op grafisch ontwerp voor de muziekindustrie. Voornaamste opdrachtgever is het Van-label van Hallo Venray, Hans 'Gruppo' Vandenburg en The Watchman, maar ook de waakvlam op Van Dik Houts Vier Weken en de stijlvaste vormgeving van een serie cd's bij Vara's 2 Meter Sessies komen uit de koker van Fabrique. De stijl varieert van abstract en somber bij de muziek van De Engelse new wavegroep Comsat Angels tot een uitbundige tekening van een beweeglijk mannetje met een ongedefinieerd snaarinstrument op een verzamelalbum met wereldmuziek.

Een overzicht in galerie M-31A te Weesp laat zien hoe Fabrique zich met meer dan alleen het hoesontwerp bemoeit. Vormgevers Jeroen van Erp, Pieter Aarts en Robert Muda begeleiden doorgaans het hele traject dat bij het visuele gedeelte van cd-promotie komt kijken. Naast single- en posterontwerp komen daar gimmicks aan te pas als de 'dichtbundel' met songteksten waarin de cd van de Nederlandstalige liedjeszanger Sander Vos is verpakt, of de etiketten op de enorme potten met Amsterdamse uien die onder discjockeys werden verspreid toen de instrumentale dansmuziek van Wild Onions onder de aandacht van Hilversum gebracht moest worden.

Een belangrijk verschil met de manier waarop 'klassieke' elpeehoezen vorm kregen, is dat een cd-boekje maar 12 bij 12 centimeter telt. Bij de introductie van de compact disk was het een gangbare praktijk om het ontwerp voor de verpakking gewoon te verkleinen, waardoor de leesbaarheid van de hoestekst achteruit ging. Jeroen van Erp ontwerpt zijn cd-verpakkingen consequent op ware grootte, zodat hij meteen een indruk heeft hoe het er in de winkel uit gaat zien. Fabrique-verpakkingen stralen een betrokkenheid en een liefde voor muziek uit die in de platenindustrie niet altijd wordt volgehouden.

Een schijnbaar buitenbeentje tussen de kleurige en swingende dance- en rockhoezen is de tamelijk oubollige manier waarop Albert West in beeld werd gebracht op zijn Nederlandstalige country & western-cd Alleen Voor Jou. De anders altijd fris geschoren zanger liet op verzoek zijn baard staan voor de landelijke tafereeltjes met strobalen en boerenschuur, die bij nadere beluistering volmaakt aansluiten bij oergezellige, ietwat kneuterige sfeer van de muziek. Ook hier geldt: het klinkt zoals het er uit ziet. Bij de vermakelijke foefjes die Fabrique eerder met Amsterdamse uien en met een jeugdfoto van Hallo Venray's Henk Koorn (voor een cd uit de serie Kinderen Voor Kinderen) uithaalde, past ook de catalogus van It Looks Like It Sounds. Op het omslag prijkt een loodzware Delftsblauwe tegel, en achterin steekt een cd met muziek bij de plaatjes.