Zuid-Nederland scoort hoogst; Verschillen in prestaties van scholen groot

ROTTERDAM, 25 OKT. De examenresultaten van middelbare scholen lopen zeer sterk uiteen. In Limburg en Gelderland behoren veel scholen tot de top. Dit geldt niet alleen voor hun slaagpercentages, maar ook voor percentage zittenblijvers en uitvallers en voor de hoogte van de examencijfers.

In Friesland, Groningen en Noord-Holland presteren middelbare scholen gemiddeld het slechtst. Reformatorische en gereformeerde scholen scoren het best, algemeen bijzondere en Montessorischolen het slechtst. Katholieke, christelijke en openbare scholen ontlopen elkaar gemiddeld nauwelijks.

Dit blijkt uit cijfers van de Onderwijsinspectie over het schooljaar 1995/1996, die het dagblad Trouw vandaag heeft gepubliceerd. Staatssecretaris Netelenbos (Onderwijs) had vorig jaar geweigerd om Trouw inzage te geven in die cijfers, maar de rechter oordeelde dat zij de gegevens openbaar moest maken. Daarna heeft Netelenbos bekendgemaakt dat zij jaarlijks een schoolgids zal uitgeven met dergelijke vergelijkingen van schoolprestaties.

In de gepubliceerde cijfers valt verder op dat de breedte van de scholengemeenschap - een brede school heeft alle vier afdelingen van VBO tot en met VWO - van invloed is op de prestaties van de verschillende afdelingen. VWO en Havo leerlingen lijken bijvoorbeeld baat te hebben bij een brede school, in tegenstelling tot scholieren op Mavo- en VBO-afdelingen. Zo halen de 71 zelfstandige Mavo's gemiddeld veel betere resultaten dan Mavo's die een schoolgebouw delen met het VBO of de Havo.

Onderwijskundige J. Dronkers, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, heeft op grond van de gegevens per afdeling van de ongeveer 700 middelbare scholen in Nederland een rapportcijfer toegekend. Hij liet daarvoor vier factoren meewegen: het percentage leerlingen dat zonder vertraging de school doorliep, het gemiddelde eindexamencijfer, het percentage zittenblijvers en uitvallers en het percentage allochtone leerlingen op de afdeling, omdat die vaak met een achterstand aan het onderwijs beginnen.

Het hoogste cijfer - een 9 - krijgt de VWO-afdeling van de Stedelijke Scholen Gemeenschap in Roermond, een openbare school. Het laagste cijfer - een 1 - krijgen de VBO-afdeling van de Scholengemeenschap Hardeveld in Lichtenvoorde, de Mavo-afdelingen van het Olympuscollege in Rotterdam en het Montessori College in Utrecht. Opvallend is dat Rotterdam als enige gemeente met een of meer scholen is vertegenwoordigd in elke lijst met de 'slechtste' scholen.