Multinationals

Zwitserse multinationals hebben het sterkste internationale karakter. Van alle honderd grootste multinationale ondernemingen ter wereld hebben zij de meeste bezittingen, omzet en werknemers in het buitenland. De voedingsgigant Nestlé is het meest mondiale bedrijf ter wereld.

Algemeen geldt dat multinationals uit kleine landen meer gericht zijn op andere landen, simpelweg omdat kleine landen meer buitenland hebben. De landen met de meeste multinationals (de Verenigde Staten met 30 van de 100 grootste bedrijven en Japan met 18 van de 100 grootste) hebben een relatief grote thuismarkt als afzet- en productiegebied. Bedrijven in een klein land als Nederland hebben dat niet. De drie Nederlandse top-multinationals (Shell/Koninklijke Olie, Unilever en Philips) behalen samen 83 procent van hun omzet in het buitenland. En 85 procent van hun werknemers werkt buiten Nederland.

Wat werknemers betreft neemt Duitsland een bijzondere positie in. Een relatief groot deel van de arbeid wordt in Duitsland gedaan (58 procent van de werknemers werkt daar), terwijl slechts 42 procent van de omzet in Duitsland wordt behaald. Waarschijnlijk speelt het marketingargument van de Duitse degelijkheid hierin een rol. Jarenlang gold het kenmerk Made in Germany wereldwijd als kwaliteitsgarantie.