Zwaanzinnige euro's

De KLM zal vanaf 1 januari 1999 vliegtickets uitschrijven in euro's. In Europa wil de KLM haar klanten de keuzemogelijkheid aanbieden om in euro's of in lokale valuta's te betalen. Nu hanteert de KLM in ieder Europees land de munteenheid van het land waar het vliegbiljet wordt uitgeschreven. Met de 'eurotickets' richt de KLM zich op de zakelijke reizigers.

Op 1 januari 1999 wordt de girale euro ingevoerd, dat wil zeggen dat bankrekeningen in euro's geopend kunnen worden en bancaire betalingen in euro's gedaan kunnen worden. Vooral bedrijven zullen hiertoe overgaan en dan ligt het voor de hand dat ondernemingen hun zakelijke vluchten giraal in euro's willen afrekenen. In feite voegt de KLM de euro toe aan het multicurrency-systeem waarmee het opereert. Bijkomend voordeel voor de klanten is dat de Europese vliegtarieven gemakkelijker vergeleken kunnen worden.

KLM is niet van plan om, zoals Philips, al op 1 januari 1999 de interne bedrijfsvoering over te zetten in euro's.

Wel overweegt de KLM om vanaf 1999 in advertenties de prijzen in guldens en euro's te vermelden. Bijvoorbeeld de Zwaanzinnige aanbiedeningen van goedkope vliegbestemmingen voor de Nederlandse markt. De euro is een feit, zegt een woordvoerder desgevraagd, en KLM kijkt wat daaraan intern en extern moet worden gedaan. Advertentie-uitingen in euro's zijn een mogelijkheid om ook de particuliere passagiers tussen 1999 en 2002 te laten wennen aan de eurotarieven. (RCJ)