Plan Mercedes voor 'Duitse Rolls Royce'

ROTTERDAM, 24 OKT. Minder dan op de toonaangevende autotentoonstellingen van Detroit en Frankfurt is er op de deze week geopende Motor Show van Tokio ruimte ingebouwd voor het milieu. Thema's als de kleine zuinige auto, uitgerust met de geavanceerde techniek van schonere motoren waarop met name Japanse fabrikanten als Toyota, Honda en Mitsubishi een patent lijken te hebben genomen worden ook in Tokio nog wel belicht. Maar er is in de Japanse hoofdstad ook ruime aandacht voor extravagantie.

De kroon op dit terrein wordt gespannen door Mercedes-Benz dat in Tokio de Maybach tentoonstelt, een 'Duitse Rolls Royce', die volgens Daimler-Benz topman Jürgen Schrempp beter is dan de echte Rolls Royce uit Engeland. De tentoongestelde Maybach is weliswaar nog maar een prototype, maar Mercedes overweegt de wagen binnen drie jaar in produktie te nemen. “Met de S-klasse brengen we al de beste auto ter wereld uit”, pochte Schrempp, “maar de Maybach wordt qua luxe, veiligheid en techniek de ultieme auto.”

De Maybach is een halve meter langer dan het grootste S-klasse type, waarin prinses Diana in augustus in Parijs verongelukte. Maar volgens Daimlers marketing-directeur Dieter Zetsche is de 'Duitse Rolls Royce' van Mercedes door zijn grotere lengte en bredere wielbasis nog veiliger dan de al bestaande S-modellen.

De Maybach gaat aanzienlijk meer geld kosten dan de duurste wagen in de S-klasse, waarvan een gemiddeld model in Nederland ruim twee ton kost. De auto is genoemd naar Wilhelm Maybach, die de eerste auto's heeft ontworpen voor Daimler. Niettemin werd de 'goednieuws show' van Schrempp in Tokio op een pijnlijke manier overschaduwd door onheilstijdingen uit Europa. Autojournalisten die het nieuwe kleine model uit de A-klasse van Mercedes in Zweden aan het testen waren, vlogen al bij zestig kilometer met de 'Mercedes-baby' uit de bocht en sloegen over de kop. De titel 'Auto van het Jaar' kan de fabriek uit Stuttgart door dit incident in 1997 derhalve wel vergeten.

De crash komt op een uiterst pijnlijk moment. Schrempp heeft ook over de A-klasse van de daken lopen schreeuwen dat er in het segment van kleine auto's nooit een veiliger auto is gebouwd dan de A-klasse. Bovendien opent Mercedes maandag in Frankrijk de nieuwe fabriek van de Smart, een joint-venture met horlogemaker Swatch. Op die manier probeert 'Das Haus' met twee modellen op de markt voor kleine auto's te penetreren. Maar ook de Smart heeft al de nodige aanloopproblemen gekend. Mercedes eiste van de horlogemaker steeds zwaardere investeringen om een kwaliteitsprodukt van de Smart te maken. Toen Swatch daar niet aan kon voldoen, draaide Stuttgart voor de problemen op.