FUCKING ADJUST; tijdelijk autonome zone in de woestijn; popular culture @ the end of the millennium / populaire cultuur @ het eind van het millennium

1 In San Francisco wil eind augustus iedereen naar Nevada met tienduizend man stoned een houten standbeeld verbranden en naakt door de modder rollen

2 Sean Kirkpatrick (31), ex-drummer van de band Swell en art-director voor een snowboardingbedrijf, vertelt aan de rand van het zwembad van zijn appartementencomplex in het hart van Silicon Valley, vijftien kilometer van San Francisco, over Burning Man vorig jaar. Het absolute niets van de woestijn. De witte, gebarsten zandvlakte alle kanten op. “Alsof je op de maan staat.” Een steen op het gaspedaal, paddo's achter de kiezen, stuur vastzetten in een superflauwe bocht, op het dak liggen, rondjes rijden en naar de sterren kijken. “Er is echt niks daar man, het is niet alsof je ergens tegenaan kunt rijden.” Grote vuren, overal wervelwinden met woestijnstof, het geluid van pistolen in de nacht Er waren twee doden gevallen

3 www.burningman.com: een gigantische bijenkorf van prikborden ontmoetingsplaatsen foto's artikelen uit kranten en webzines links naar de underground van San Francisco desert survival kit info, info, info en de Burning Man mailinglist: 'voor iedereen die het verkeer aankan'

4 t-shirt: Woodstock or Altamont - You decide!

5 In 1986 ging de eerste Man in de hens. Larry Harvey verbrandde hem met elf vrienden op het strand van San Francisco. Voor de gein. Om geen shit met de politie te krijgen hadden ze het ding 's nachts in onderdelen over de rotsen gesmokkeld. Harvey in Burning Man, het fotoboek dat WIRED dit jaar uitbracht: “We hadden veertig man nodig om de lichaamsdelen in roulerende teams rond te sjouwen. Het is lastig om een low profile te houden met een vier verdiepingen tellende reus. En heerlijk absurd.” Harvey: Zelfs toen al wilden mensen weten wat het betekende Wij deden het gewoon. Toen het ding eenmaal stond hoefde het voor mij verder echt niets meer voor te stellen.

6 >Date: Sat, 23 Aug 1997 01:35:12 +0000

>From: Sandra Kupfer <skupfer@concentric.net>

>To: press@burningman.com >

Subject: a little info about me

Hey there, Ik schrijf een serie reportages voor een Nederlandse krant onder de titel OUT OF CONTROL. Het gaat over chaos in de popcultuur aan het eind van het millennium. Van de losgeslagen vormgeving van Ray Gun via het geweld in LA tot de chaotische wereld van het net. Chaos brengt nieuwe mogelijkheden, nieuwe vrijheden. We raken ook in die zin OUT OF CONTROL: popcultuur onttrekt zich meer en meer aan de controle van de mainstream, van staat, media en marketing. Burning Man lijkt me de belichaming van die trends. Ik wil meedoen: niet door naakt in de modder te rollen, maar door onbevooroordeeld te documenteren wat er gebeurt. Respect, Sandra

>Subject: Re: a little info about me

>Date: Sun, 24 Aug 1997 16:42:57 -0700 (PDT)

>From: Maid Marian <maiden@sirius.com>

>To: Sandra Kupfer <skupfer@concentric.net>

Sandra, We are interested in your article, and in you. COME FIND ME, please !!! Marian Goodell (aka: Maid Marian) Manager of Communications

7 Om de paar minuten knippert het envelopje op mijn scherm: mail van de BM-list: tentconstructie in de woestijn hoe het met de vergunning opschiet (niet) bodemgesteldheid en weer in de Nevada Black Rock Desert woestijnbestendigheid van huisdieren (geen) GET ME OFF THIS CRAZY THING... WILMA!!!! verlangen naar de playa:

I CAN'T FUCKING WAIT

8 Giant Naked Twister in CYBERBUSS Camp

9 Nederlands is de tiende nationaliteit aan boord van de CYBERBUSS Amerikaans Canadees Braziliaans Engels Zwitsers Duits Italiaans Frans Venezolaans

10 CybersAM (29), een on-line marketeer en webdesigner uit San Francisco, wijst op de oude schoolbus. “Dit was de eerste die we zagen. Ik wou verder kijken, maar Yanick zei: kopen. Geen discussie mogelijk. Hij heeft de ene helft betaald, wij met z'n allen de andere. Yanick (27), Canadees, knikt. Samen hebben ze maanden gewerkt om er CYBERBUSS van te maken. Nu zijn ze op reportage voor CYBERSPACE. Sam maakt digitale fotos, die hij vanuit de woestijn met laptop en sateliettelefoon op www.cyberbuss.com zet: Join the CYBERBUSS on a VIRTUAL TRIP to Burning Man!

Ze zijn dagen geleden al aangekomen. De inhoud van de BUSS - hout, plastic, glitters, lappen stof, sterren, waterpistolen, banken, tafels, zilververf, drank, drugs, voedsel en vrienden - ligt uitgestrooid over CYBERBUSS CAMP. Sam, ontbloot bovenlijf en een grote zwarte bril op zijn kaalgeschoren zilvergeverfde hoofd, spreekt Portugees met Baucho en Monica uit Brazilië, ooit langsgekomen en blijven hangen. Cathy (26) uit San Francisco, lang golvend koperblond haar, sproetjes, sprankelende blik, in zwarte laklaarzen en een paarse bh, verft zilveren strepen op het gezicht van Anton, een in Engeland opgegroeide diplomatenzoon met een kostschool-accent en lang donker haar. Kurt (28), Zwitser, is researcher voor een webvideo-bedrijf in SF. Hij speelt in een wollig kruippakje en een muts met bonten oortjesop een veelkleurige zelfgemaakte piano. Yanick en Carlos uit Venezuela, in krijsende jurken en puntmutsen, wisselen obsceniteiten uit over aantrekkelijke jongens terwijl Cody, een viersterrenkok in een leren broek, pizza's bakt om later die avond in speciaal meegebrachte dozen - random - rond te brengen in de woestijn. Sam: We werken allemaal. Maar dit - hij wijst op de chaos om ons heen - is waar we voor leven

11 Geld is nutteloos in Black Rock City Je brengt alles zelf mee. Pannenkoeken worden gebarterd tegen een dansje, fietsen voor chocola, bier voor een mop. Er zijn geen banden met de zakenwereld, de officiele kunstwereld of de autoriteiten. Er zijn geen subsidies, sponsors, cola of hamburgers. Burning Man wordt vanuit tien huiskamers noncommercieel gerund.

Het organiseert zichzelf. Via de site regel je onderling de reis, je kamp, eten en vermaak. De grootste attractie zijn we zelf

12 In het Blue Light District, naar de kleur van nachtelijke beeldschermen, krijgen die nacht meer email-namen gezichten. De meeste kampen zijn van BM-listees. In Country Club Camp zijn dagelijks cocktailparty's. Drank is niet te koop, maar iedereen hijst absinth en tequila omdat de enige huisregel luidt DRINKEN OF OPROTTEN Geekboy, een 28-jarige hacker, computerprogrammeur en postmaster van de lijst, staat te praten met John, de Black Rock Desert Radio Dominee, die later die week in Black Rock City in het huwelijk zal treden - twee keer, omdat de schoonfamilie verdwaald raakt in de woestijn. De SPACE COW GIRLS van het SPACE COW GIRL CAMP verderop stampen binnen in cowboybroeken van langharig blauw en oranje bont die hun billen in glanzend lycra blootlaten, Stetsons op hun Betty Page kapsels, de weelderige decolleté's in kleine kanten topjes geperst. Als Black Rock City Fashion Patrol vervolgen ze onvermoeibaar FASHION PERPETRATORS met My First Sony megafoons - alsof ze die met hun scheepstoeterstemmen nodig hebben - die ze de HELE DAG gebruiken zelfs om elkaar toe te vertrouwen dat ze GODSALLEJEZUS MOETEN PISSEN

Sister Dana. Sister Dana van CAMP CAMP, wordt ter plekke SPACE COW GIRL DEPUTY gemaakt. Ik krijg een pluim voor HET LIEFSTE HAARSPELDJE OP DE PLAYA

We lopen tussen de freaks op de gebarsten playa waar in een stapel hooi als een huis het gebrom van een generator klinkt: iemand bouwt midden in de woestijn een reusachtig standbeeld van ijs.

13 Pink Barbie Wedding

14 Het is net Beavis en Butthead Massale MEDIA SMARTNESS. Alles is tweedehands onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht. Alles wordt in de zeik genomen. Iedereen heeft boeken, muziek, songteksten, brieven, foto's, televisie, film, nieuws, animatie, het web en reclame uit hun verband gerukt en op de playa te kijk gezet. We lopen de hele dag te lachen. Het felle woestijnlicht maakt al die media-flarden net zo wezenloos als je ze zelf vaak ervaart. Iedereen hier kijkt met jouw ogen.

15 Dat Droste-perspectief noemt de schrijver Douglas Rushkoff (Cyberia) in zijn boek Children of Chaos 'gespiegeld inzicht': die typische, afstandelijke blik van mediawijze jonge mensen. Rushkoff, 9 oktober: Spiegelen of recapituleren is iets op een nieuw niveau bevatten. Dat krijg je met de spiegels van zelf-gelijkenissen Beavis and Butthead voor de tv spiegelen de ervaring van degene die zit te kijken - het is net als het spel-binnen-een-spel bij Shakespeare. Gespiegeld inzicht is denken: aha!

16 De zon verdwijnt achter de bergen, de lucht wordt knalrood. Vanuit heel Black Rock City klinkt gejuich.

17 We zien hoe de processie van monniken met lantaarns door de straten trekt naar de dubbele rij lichtjes die zich uitstrekt de woestijn in naar het paars met groene geraamte van de Man. In Center Camp, donker onder de heldere hemel, tekenen zich tegen de vuren die overal laaien groepjes mensen af die zich koesteren in de gloed. We staan bovenop de CYBERBUSS om de menigte de woestijn in te zien trekken, hun silhouetten zwart tegen de brandstapels in de verte rondom de Man. Jim Mason uit San Francisco laat onze zilvergeverfde wangen flikkeren in een meterslange blauwe vuurtong uit de roestige loop van de Veggiematic, een monsterlijke vlammenwerper op manshoge wielen. Ik ren de playa op om foto's te maken.

De bonte stam begeeft zich door het flakkerende licht naar de grote arena op de playa, glinsterende steltlopers en zachte gladde jongensgezichten, aliens, een snorkelaar en meisjes in roze babydolls, huiverend in de woestijnkou, naar de arena met de torenhoge Man, omgeven door brandstapels waar naakte lichamen omheen dansen in een ingenieuze choreografie. Mensen springen naar achter als uit het donker een menselijke toorts tevoorschijn schiet, de hooistapels om de Man opspringt en rondrent over de sokkel, armen, benen, hoofd brandend en wapperend in het donker, terwijl het hooi fikt in heldere vlammen die langs de Man omhoog schieten, de lucht in. Als de Man vlam vat explodeert het neon en vuur schiet alle kanten op. De dansers ballen hun vuisten in de lucht. Mensen dringen naar het vuur en de kring begint te bewegen, rondom de Man, we lopen in een grote cirkel om de man sneller rond en rond dichterbij, terwijl de dansers de binnenste ring, steeds kleiner, heter en heter ontvluchten. De Man loeit en we storten ons in de schroeiende hitte jongens rennen rondjes zo hard als ze kunnen in de helse gloed van de Man meisjes gooien hun kleren uit terwijl iedereen zingt en roept en danst op het geluid van percussie overal. Een hippie draagt een lichtkrant op zijn hoofd BURN BURN BURN en op de bank van de mobiele woonkamer bedrijft een jong stel de liefde.

18 De eerste Man brandde om een mislukte liefde te vergeten. Harvey: Als we een houten beeld in een museum of galerie in brand hadden gestoken was het een eenmalig gebaar geweest. Dan herhaal je jezelf en denkt iedereen: heb je ze weer met dat ding. Maar op het strand stonden er meteen drie keer zoveel mensen omheen. Samen iets in de fik steken doet iets met je, zegt Harvey. Daarom doen we het nog steeds. Nadat de laatste keer op het strand een angstaanjagende kudde dronken pyromanen tegenover de politie kwam te staan, met Harvey er tussenin, verhuisde het festival naar de woestijn in Nevada, een halve dag rijden van San Francisco. Zo werd het weer beslotener. Harvey: Nu het moeilijk werd om er te komen, moesten mensen samenwerken, samen overleven. Iedereen die het haalde werd vanzelf een deelnemer. Het brandfestijn is in elf jaar gegroeid van een flink kampvuur tot een uitzinnig spektakel met tienduizend acteurs. Volgens Harvey draait het feest behalve op samen overleven op 'radicale vrije expressie'. Het is een drama met tienduizend verhaallijnen, en zelfs de catharsis is interactief. Hoewel hij het gebroken-hart-verhaal nu zelf wat gênant vindt, zegt hij in het Wired boek: Het is opvallend hoeveel mensen die je hier tegenkomt op een kruispunt in hun leven staan: of ze zijn net weer alleen, of ze maken een crisis door of ze zijn opnieuw verliefd. Niemand gaat weg zoals hij aankwam. Iemand zei: Burning Man is een ideale gelegenheid om een nieuwe persoonlijkheid uit te proberen

19 Om vier uur is de playa rustig op wat verspreide technofeesten na en de Dead Kennedys in Pedal Camp, het Blade Runner-achtige kamp van een circus van zwerfkids. Sam geeft een joint door. Ik lig in een stoel in een helroze lycra japon, goudfolie uit Cody's keuken met zilver-tape van pols tot schouder om mijn armen gewikkeld tegen de kille woestijnlucht, zwarte bodypainting, zilveren vegen op mijn gezicht en borst. Baucho ligt op de bank te slapen. Iemand zei dat Jim het ijsstandbeeld gaat verbranden met de Veggiematic, zegt Sam. Kan dat? zeg ik en Sam neemt een slok en grijnst. Hij heeft het zelf gemaakt. Kurt roept dat hij Jim ziet. We rennen door het donker, springen over tentlijnen, delen van kunstwerken ontwijkend, voorbij de luxe bus waar Larry en Marian liggen te slapen, bij Pedal Camp roepend JIM'S BURNING THE ICE SCULPTURE en de stonede punks springen meteen op we draven tot de rand van de playa waar de stekelige silhouetten van de harde kern zich aftekenen tegen de monsterachtige vuurstraal. Jim zit bovenop de Veggiematic het grootse IJsstandbeeld oranjeblauw in de vlammenzee BURN THE FUCKER roepen helblonde kids in Carhartts BURN THE BITCH en gepiercede meisjes grijnzen. Een blond meisje in een roze onderjurk en iemand in een konijnenpak staan gebiologeerd te kijken. Een reusachtige boor voorop de Veggiematic begint te draaien en Jim trekt krakend op en RAMT het onaangeroerde IJsstandbeeld de kids gillend

GET THE BITCH

Bunnie schurkt richting Blondie die geëxalteerd staat te lachen. Ze wisselen een eerste blik, grijnzen, staan hand in hand. Hij neemt haar in zijn armen, ze omhelzen, kussen, klampen elkaar vast, halen adem en kussen. Broadway eat your heart out zegt iemand, tanden flikkerend in het schijnsel van de maniakale vuurzee en Blondie en Bunnie kijken elkaar aan en lopen extatische blikken over hun schouders werpend de woestijn in.

20 People are fucking in the desert. Gozers drijven hun hormonale kolder tot het uiterste en vallen er net niet dood bij neer. Meisjes staan er grijnzend naar te kijken. De meisjes zijn luidruchtig, weelderig en in charge. Niemand gaat HEN lopen fokken. Ze lopen half naakt zonder gebullshit. Jongens branden de hele boel plat zonder dat iemand zeurt. De seksen kunnen goed overweg in de Black Rock Desert 21 Er is geen Greenpeace Wel Environmental Disaster Camp, een kerncentrale gerund door gozers in coole stralingpakken. En de Authentic Meat Eaters Association. Er wordt geschoten. Big Rig Industries deelt badges uit: EAT FUCK KILL

22 Little Burning Man: 'rot op met die reus' PISS CLEAR: rebel-zine tegen de officiële Black Rock Gazette. Anti Burning Man Camp:

FUCK BURNING MAN

23 Glen Ricci (27), een webdesigner uit Capitol Hill in de Washington Post: Het stijgt uit boven het hippie-idee van peace, love and understanding Dat is te simpel. Het gaat erom dat je inziet dat iedereen anders is, en een plek vindt voor al die verschillen. Er is zelfs ruimte voor haat en destructie zo lang je meedoet met de gemeenschap en je houdt aan een paar simpele regels. Dat is voor mij concreter dan zo'n ongrijpbaar begrip als 'vrede'.''

24 Larry Harvey: “Burning Man zegt niks OVER de maatschappij. Het IS een maatschappij.

25 Brad Wieners, redacteur van WIRED, verwijst in Burning Man naar Hakim Bey's concept van de Temporary Autonomous Zone Bey: “Een Tijdelijke Autonome Zone is een opstand zonder directe confrontatie met de Staat, een guerilla-operatie die een gebied (in land, tijd, of de verbeelding) bevrijdt en zichzelf dan weer ontbindt voordat de Staat zijn vernietigende werk kan doen, om zich even later ergens anders weer te ontvouwen.”

26 Bij zonsopgang loop ik door de bewegingloze stad naar de rand van de playa. Vanuit Pedal Camp klinkt Public Enemy WELCOME TO THE TERRORDOME

Ik loop tussen de meters roestige wielen, zagen, stangen, fietskettingen, gasflessen en metaalresten naar het golfplaten afdak HEAVY PEDAL: NO BRAKES waar de Pedal Camp punks fietsen uit elkaar halen bier drinken en de onderdelen weer aan elkaar lassen. De fietsen liggen verspreid over het zand als metalen zwervers in het bleekroze ochtendlicht, sommige twee of drie verdiepingen hoog, met tweeling- of steltzadels, en ik vind er een die rijdt. Als je iets van een eh, onderpand hebt is dat echt cool, zegt een meisje met een grote tattoo. Ik trek mijn trui uit en sta in een paarse onderjurk in de rozewitte ochtend. Het meisje zegt whatever. Ik trek hem uit en doe de trui weer aan. Ik rijd Pedal Camp uit, de woestijn in. De grond is gebarsten in brokken die knisperen onder de banden. Ik rijd de leegte in. De weke zon verwarmt mijn gezicht. Na een tijdje stap ik af blote voeten op de gecraqueleerde zoutbedding van de playa, een prehistorische meerbodem, en ik merk hoe mijn voeten door de zoute korst zakken, een malse kleilaag in. Ik begin te rennen, voeten plodploddend door de modder, naar een glinsterend meer aan de horizon. Een tijd ren ik zo hard ik kan, een golvend spoor trekkend door het niets Dan loop ik langzamer trek mijn kleren uit en sta stil in de kille woestijnlucht het gespiegelde water nog even ver weg alleen in de leegte stilte de rijzende zon op mijn buik, benen en borst.

27 In Pedal Camp leg ik de fiets terug en trekt het meisje de paarse onderjurk weeruit.

28 Dit jaar trekken er voor het eerst cameraploegen van CNN en NBC over de playa. De media-receptie in Black Rock Gazette Camp is een drukke bijeenkomst met zijn eigen stamtekens: pennen, aftershave, horloges. Cameramensen van CNN en journalistes in poloshirts staan groene glazen absint te drinken met plastic perskaarten om hun nek:

DEZE PAS GEEFT RECHT OP NIETS IN HET BIJZONDER

Gemaskerde rebellen beschieten de pers met waterpistolen. Een man met een baard schildert een glinsterende regenboog in mijn decolleté met paars en roze terwijl een vrouw die Rainbow heet zijn palet ophoudt en glimlacht.

29 De hoogopgeleide twintigers en dertigers, marketingstatistieken vanaf hun geboorte, vertrouwen de media voor geen cent. Ze vinden dat de pers aapjes komt kijken, op zoek naar sensatie-verhalen in opdracht van de adverteerders.

30

31 Anti Burning Man column in PISS CLEAR: Burning Man is dit jaar groter dan ooit. Er zijn camera's en pers en heel veel mensen die we nog nooit eerder gezien hebben. En er zijn boeren die alleen komen voor de lol, en dagjesmensen, die het nooit zullen begrijpen.

32 What We Hate - Een samenvatting 1) De Media, in het algemeen, omdat je er niet op kunt vertrouwen dat ze ons van onze beste kant laten zien 2) Fotografen, omdat ze onze tieten schieten zonder te vragen 3) Huisdier-brengers, omdat we gezegd hebben GEEN HONDEN 4) Yahoo's, wat dat ook zijn, omdat ze dom zijn en onverschillig en alleen willen feesten

33 In Black Rock City lach je om politiek. Maar wie aan de stad komt komt aan jou. De whatever-shruggers winden zich om een ding op: de eigen autonomie.

34 Niet dat het meteen ideaal moet zijn. Idealen zijn tijdverspilling. PISS CLEAR: Nee, het is niet meer zoals vijf jaar geleden, toen we nog maar met een paar honderd waren. En zo zal het ook nooit meer worden. SO FUCKING ADJUST

35 Heel Black Rock City is een kunstwerk. Al lijkt het kamp nietig in de immensiteit van de woestijn, de hoofdstraat is een kilometerslange boulevard langs ruim tweehonderd theme camps - iets tussen architectuur, installatie, performance, theater, sculptuur, opiumkit, kampeerterrein en woonwagenkamp in. Er zijn geen beperkingen in vorm, materiaal of disciplines, en de hele populatie is kunstenaar. Er is geen verschil tussen dagelijks leven en voorstelling. Tussen persoon en personage. Het is een massacreatie van individuen die, terwijl ze een ideale stad bedenken, een ideale kunstvorm en een ideale gemeenschap, zichzelf opnieuw bedenken.

36 Burning Man heeft evenveel betekenissen als bezoekers. En dat is geen wonder, want uiteindelijk is het een produkt van hun verbeelding. Als je, zoals de schrijver William Gibson, gelooft dat we de hele werkelijkheid bij elkaar dromen, kun je in Burning Man een mooi voorbeeld zien van een virtuele gemeenschap die realiteit wordt, een samenleving met een eigen model van de werkelijkheid.

Als je, zoals de hoogopgeleide, webwijze twintigers op Burning Man gelooft dat je jezelf opnieuw kunt bedenken een gemeenschap kunt maken uit het niets een stad bij elkaar kunt dromen massale betrokkenheid bij het voortbestaan van die stad kunt genereren je aan kunt passen aan de realiteit zoals die is contact kunt leggen met gelijkgestemde zielen over de hele wereld kunt werken en leven waar je wilt

Ben je vrij om te doen wat je wilt

37 Burning Man is failliet Harvey: De politie vertrok de laatste dag met ruim zes ton De vergunning kwam een dag voor de start rond. Last-minute voorwaarde: de complete kassa overdragen voor inzet van politie en brandweer. De rekening is nog niet gespecificeerd. De schuld is nu ongeveer drie ton.Hoe legaal dat is zal de rechter beslissen. Er waren genoeg advocaten in Black Rock City.

38 Harvey: Iedereen vroeg zich af of we in deze vaart door zouden kunnen blijven groeien - passieve toeschouwers zouden de creativiteit smoren, nieuwe regels de vrijheid inperken of alles zou rampzalig uit de hand lopen. Natuurlijk is er geen brand, agressie of vandalisme geweest. In zes dagen tijd zijn op een populatie van 10.000 twee mensen opgepakt - een positief misdaadrecord voor heel Nevada. Dit was de meest levendige, creatieve, verbonden Burning Man ooit. Onze website is roodgloeiend, geld verschijnt in de postbus en mensen die ik nog nooit gezien heb houden spontaan inzamelingen. Kennelijk wil iedereen door. We gaan niet alleen onze schulden afbetalen, maar een fonds opbouwen voor de toekomst. Als je er goed over nadenkt, is het probleem maar geld. En hoe belangrijk het soms ook lijkt, geld is uiteindelijk onze minst waardevolle bron

39 San Francisco, rusteloze kolonie van goudzoekers, laatste frontier aan de westkust, dichtstbewebte plek op aarde, expandeert verder. Dertig jaar na de Summer of Love droomt in Black Rock City een nieuwe lichting bloemenkinderen van een eigen domein in MARKETING HELL.

40 De kunst zelf. Je moet er om kunnen lachen, er aan mee kunnen doen, je moet er op kunnen dansen of seks mee hebben en het moet kapot kunnen.

41 De eerste dag in de woestijn ben je beroerd, de tweede nog erger: hoofdpijn, misselijk, uitgedroogd. Na drie kurkdroge dagen en slapeloze nachten heeft je lichaam de boodschap door. You fucking adjust. De dag na de burn is de woestijn een horizonloze chill out zone. Black Rock City vervaagt al in de wind. In Larry's kamp zit de organisatie te drinken met de brandweer. Ze komen volgend jaar terug, maar dan als deelnemer. De straatpunks van Pedal Camp aan de overkant van de stoffige hoofdstraat liggen onder het golfplaatdak eten en drank. Ze blijven een week, om het terrein schoon te maken. “Doen we elk jaar,” zegt een achttienjarige jongen. “Het kan ons niet schelen. We hebben van iedereen overgebleven eten, drank en dope gekregen voordat ze weggingen. Vanavond koken we een zesgangendiner. Whatever.” De voorraadpost van de organisatie staat ook vol weggegeven zakken, blikken en dozen eten. We zoeken groenten uit voor Cody die pizza's wil bakken die we vanavond met de hele CYBERBUSS kado doen op de huwelijksreceptie van Reverend John, Black Rock City radiodominee. Terug in CYBERBUSS CAMP eten we met z'n allen aan de grote tafel in Cody's bar bagels, muffins, blue cornchips. Ik zak onderuit en grijns als ik denk aan de corporate creditcard in mijn zak en de anarchistische energie op de playa. De leegte van de woestijn waarin de virtuele stad nu al oplost spiegelt de zen-achtige geest van de bonte stam om de Man Ik voel me in een toekomstige wereld , waar je om de ontoereikendheid van logica of emoties niet huilt maar lacht. Ik denk aan de speelse stoet op weg door de woestijn, terug naar huis en werk, te oud voor dogma's, te jong voor hypotheken, eigenwijs en veerkrachtig. Ik wieg mijn hoofd op de virtuele funk van de playa. We verdragen ongerijmdheden. Terwijl de wereld eenvormiger wordt gaan wij meer onze eigen gang. De greep van marketing en staat wordt groter, maar je ontkomt er makkelijker aan. Grote haaien slokken kleine op, maar als dj, vormgever, videomaker of webdesigner werk je samen met vrienden. Geeks in San Francisco regelen hun opruiende mindfuck in de woestijn tijdens hun werk achter de computerschermen van goedbetalende multinationals. In Amsterdam vallen de bladeren van de bomen, en terwijl vrienden praten over een Europees zusterfestival strijk ik over de badge van Big Rig Industries en drukt de Perscombinatie de woorden EAT FUCK KILL

Grenzen vervagen, kunstwordt pop, pop wordt met de hiphop, house en jungle, thuis in elkaar keknutseld, ubliek. Consumenten worden participanten. Publiek wordt kunstenaar.

De kunst zelf. Je moet er om kunnen lachen, er aan mee kunnen doen, je moet er op kunnen dansen of seks mee hebben en het moet kapot kunnen. One planet under a groove.