Voorkeur; Films

BIG NIGHT Bescheiden regiedebuut van Stanley Tucci en Campbell Scott over de kunst van het koken en het eeuwige gevecht tussen goede smaak en lucratief vulgair vertoon. In de hoop dat de aanwezigheid van zanger Louis Prima hun Italiaanse restaurant de broodnodige publiciteit zal verschaffen, bereiden de gebroeders Pilaggi een feestmaal voor van tweeëntwintig gerechten, die de toeschouwer het water in de mond doen lopen. Almere: Cinemare. Amsterdam: Desmet. Delft: Lumen. Maastricht: Ciné K.

BRIGANDS Otar Losseliani maakte in zijn geboorteland Georgië een boze film die nu eens grof en dan weer subtiel als komedie poseert en zonder mildheid maar met veel sentiment zegt dat het kwaad van alle tijden is. Buñuel, Tati én Monty Python duiken op in een film waarin dezelfde acteurs in verschillende tijdperken slechteriken met meer of minder macht spelen. Amsterdam: Nederlands Filmmuseum.

EVERYONE SAYS I LOVE YOU De 26ste film van Woody Allen is een musical over de liefdesperikelen van een rijke, chaotische familie op Manhattan. Op de vleugels van het gezang van ongeschoolde sterren als Julia Roberts, Alan Alda en Allen zelf, komen we in een swingend uitvaartcentrum, een vijfsterren-hotel in Venetië en een gemaskerd kerstbal in Parijs, waar iedereen is verkleed als Groucho Marx. Ook met Goldie Hawn, Lukas Haas, Tim Roth, Drew Barrymore en de rijzende ster Natalie Portman. Breda: Chassé Cinema. Helmond: Filmhuis Helmond.

FLOATING LIFE In subliem eenvoudige beelden tekent de naar Australië geëmigreerde Hongkong-filmmaakster Clara Law scènes op uit de Chinese diaspora. Een familie uit Hongkong tracht wortel te schieten in een ruim bemeten buitenwijk van Sydney; een dochter assimileert krampachtig, een ander woont bij München. Een klein, spiritueel meesterwerkje van een getalenteerd regisseuse. Amsterdam: Rialto. Utrecht: 't Hoogt.

GORDEL VAN SMARAGD Tamelijk complete, gedramatiseerde kroniek van de tien jaar die vooraf gingen aan de soevereiniteitsoverdracht aan de Indonesische regering (1939-1949). Regisseur en scenarist Orlow Seunke plaatst met allure de vanuit verschillende standpunten evenwichtig beschouwde geschiedenis op de voorgrond en maakt de emoties van zijn fictieve personages dienstbaar aan zijn didactische bedoelingen. In meer dan 10 theaters.

GRIDLOCK'D Verbazend genuanceerd en realistisch regiedebuut van zwarte acteur Vondie Curtis Hall maakt zelfs van de kort na de opnamen vermoorde gangstarapper Tupac Shakur een sympathiek personage. In verkommerd Detroit zoekt Shakur met neurotische junkie Tim Roth naar door bureaucratische hindernissen belemmerde medische hulp voor aan overdosis bezweken vriendin. Gouda: Arcade. Groningen: Poelestraat.

MARION In zijn liefdevolle derde speelfilm portretteert Manuel Poirier een gewoon meisje dat erachter moet komen dat ze een gewoon meisje is. De tienjarige Marion woont met haar ouders in een eenvoudige gemeenschap op het Normandische platteland en steelt het hart van een deftig echtpaar uit Parijs, dat haar een betere toekomst in de grote stad belooft. Gesteund door een sterk gecomponeerd scenario en met een geduldig gevoel voor het absurde, ontvouwt Poirier een spel van toevalligheden en manipulaties. Leeuwarden: Harmonie. Maastricht: Lumière.

MEN IN BLACK Elvis is niet dood, hij is alleen naar huis gegaan, zegt Tommy Lee Jones in een sciencefiction-komedie van Barry Sonnefeld vol uitzinnige actie en verrukkelijk voorspelbare visuele en verbale grappen. Naast zorgzaam arrogante Tommy Lee Jones is ook Will Smith een man in het zwart, die assisteert bij de geboorte van een buitenaardse inktvis en de aarde beschermt tegen een gigantisch insect. In meer dan 13 theaters.

MICROCOSMOS, LE PEUPLE DE L'HERBE Twee Franse amateurbiologen, Claude Nuridsany en Marie Pérennou, construeerden een weilandschap in de schuur van hun huis in de Aveyron en filmden met een 35-millimetercamera parende slakken, vechtende mieren, ritsende rupsen en een Sisyphus-kever in de weer met een bal mest. De verbluffende beelden maken duidelijk dat je voor een superieure spektakelfilm geen dinosaurussen nodig hebt. Amsterdam: Desmet. Eindhoven: Plaza Futura. Gouda: Filmhuis. Sneek: Amicitia. Utrecht: Springhaver.

MR. BUG GOES TO TOWN De tweede en laatste lange tekenfilm van Max en Dave Fleischer, die eerder Betty Boop en Popeye in de bioscoop brachten, heeft een schematisch verhaal maar overweldigend zoete en sombere tekeningen en blij makende visuele vondsten. Een nachtclub is ondergebracht in een putdeksel en krijgt zijn feestverlichting van een nabij stoplicht. Amsterdam: Nederlands Filmmuseum.

WILLIAM SHAKESPEARE'S ROMEO & JULIET In zijn tweede speelfilm en Hollywooddebuut verplaatst de Australische regisseur Baz Luhrmann de tragedie uit 1597 naar Verona Beach, een fictieve twintigste-eeuwse, katholieke en Latijns-Amerikaanse metropool. Romeo (Leonardo DiCaprio) en Julia (Claire Danes) beminnen elkaar ondanks de bendeoorlog tussen hun families. Het overrompelende visuele idioom van de film, meer 'Natural Born Killers' dan 'West Side Story', citeert videoclip, bidprentjes en de halve filmhistorie. Den Haag: Tuschinski. Gorinchem: Roxy Theater. Groningen: Camera. Maastricht: Pathé Maastricht. Tilburg: Filmtheater Louis. Utrecht: City Theater / Movies. Hoofddorp: Theater Het Oude Raadhuis.

EN VERDER Breaking The Waves Amsterdam: Filmtheater Desmet. Utrecht: Filmtheater 't Hoogt; Hufters en Hofdames Amsterdam: The Movies.