Diana's dood impuls voor omzet Polygram

ROTTERDAM, 23 OKT. De muziekdivisie van Polygram heeft de winst van de Philipsdochter (75 procent) een flinke impuls gegeven. De filmdivisie zag de verliezen in de eerste negen maanden van het jaar verder oplopen. Dit heeft Polygram gisteren bekendgemaakt. Met name de dood van de Britse prinses Diana zorgde voor een stijging van de verkoopcijfers.

De omzet van het concern steeg in het derde kwartaal met 34 procent tot 2,7 miljard gulden. De cd's Candle in the Wind en de BBC recording of the funeral service zorgden voor 184 miljoen aan inkomsten. De winst op deze extra omzet wordt aan het Princess' Memorial Fund gedoneerd.

De nettowinst kwam uit op 85 miljoen gulden. Dat is 15 miljoen meer dan in het teleurstellende derde kwartaal in 1996 werd gerealiseerd. Over het eerste halfjaar moest Polygram nog een (minieme) winstdaling incasseren. Op een omzet van 7,2 miljard gulden is in de eerste negen maanden een nettowinst van 355 miljoen gerealiseerd. Voor het gehele jaar verwacht Polygram een hogere winst dan vorig jaar.

Polygram spreekt van een 'erg bevredigende' ontwikkeling, hoewel de filmactiviteiten nog steeds verliesgevend zijn. De succesfilms Bean (100 miljoen) en The Game (50 miljoen) zorgden weliswaar voor extra inkomsten, maar het starten van de distributie in de Verenigde Staten veroorzaakte uiteindelijk een verlies van 32 miljoen gulden, tegen een negatief resultaat van 19 miljoen een jaar eerder. Over de eerste negen maanden zorgden de films, op een omzet van 1 miljard, voor een verlies van 124 miljoen.

De muziekdivisie realiseerde een bedrijfsresultaat van 162 miljoen, een stijging van 21 procent. De omzet nam (exlusief de Diana-cd's) met 17 procent toe tot 2 miljard gulden. Voor het laatste, belangrijke kwartaal is Polygram optimistisch. Op muziekgebied staan nieuwe releases van Bryan Adams, Sting en de soundtrack van de nieuwe James Bond-film op het programma.