Consument krijgt winkel-spaarkaart voor liefdadigheid

DEN HAAG, 23 OKT. Consumenten kunnen straks bij het boodschappen doen sparen voor goede doelen. In plaats van (zegeltjes) te sparen voor een handdoek, een dagje Efteling of een vliegreis naar Londen, spaart de winkelende consument dan voor bijvoorbeeld Artsen zonder Grenzen, het Leger des Heils of de Nederlandse Hartstichting.

De automatiseringsdochter Debis van Daimler-Benz werkt samen met zes Nederlandse charitatieve instellingen aan de introductie van een zogenoemde charity card. De organisaties, gebundeld in de Stichting Charity Card (in oprichting), onderhandelen op het ogenblik met ING Bank en PTT Telecom om hun charity card te introduceren op de zogenoemde P.Pas, de elektronische betaal- en spaarkaart van het midden- en kleinbedrijf, zo heeft P. Arens van Debis desgevraagd meegedeeld.

De onderhandelingen lopen sinds de zomer, bevestigt de woordvoerder van MKB-Card bv, de organisatie van ING Bank en PTT Telecom die de P.Pas uitgeeft. De P.Pas is een concurrent voor het airmiles-programma van grote ondernemingen als Albert Heijn, Shell en ABN Amro. Met de P.Pas kunnen consumenten meedoen aan een landelijk spaarprogramma. Tevens biedt de kaart de mogelijkheid om te profiteren van aanbiedingen van de individuele winkelier en acties van winkelcentra en ondernemersverenigingen. De pas is vorige maand in Zutphen gelanceerd en moet volgend jaar een landelijke spreiding hebben.

Volgens Nico Venne van de Brandwondenstichting, nauw betrokken bij de onderhandelingen, valt zeer binnenkort het besluit en kan het sparen voor goede doelen op de P.Pas al binnen drie maanden operationeel worden. Die goede doelen zijn voorlopig Artsen zonder Grenzen, het Leger des Heils, Mensen in Nood, de Nederlandse Brandwonden Stichting, de Nederlandse Hartstichting en het Prins Bernhard Fonds.

Debis heeft eerder dit jaar haar advocaat in stelling gebracht tegen de plannen van Chiptech Europe bv (nauw gelieerd aan de Rotterdamse projectontwikkelaar William Properties) om een eigen spaarkaart voor goede doelen op de markt te zetten. Tot een kort geding tussen beide charity-card organisaties is het niet gekomen.

Belangrijkste publiekstrekkers van het spaarprogramma van Chiptech Europe zijn de GIFT-chip, een elektronische cadeauchip, en de VIP-chip, een elektronische spaarkaart. Daar komt straks de charity card bij. “We zien de charity card als additioneel instrument”, vertelt W. Persy van Chiptech Europe en William Properties. “Er is altijd een groep spaarders die geen handdoekjes wil, of een reisje naar de Efteling. Die groep bind je met een spaarmogelijkheid voor goede doelen. we willen echter eerst de andere twee kaarten goed in de markt hebben.” Het wordt een groene kaart. “Zodat iedereen die bij de kassa zijn kaart tevoorschijn haalt kan laten zien: kijk eens, ik spaar voor goede doelen.”