Axxicon schroeft winstprognose op

ROTTERDAM, 22 OKT. Axxicon, producent van hoogwaardige matrijzen voor onder meer de cd-industrie en kunststofverwerkende industrie, heeft haar winstverwachting voor 1997 naar boven bijgesteld tot meer dan 2,5 miljoen gulden. De bekendmaking van het beursgenoteerde bedrijf, bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal, kwam als een grote verrassing.

Nog maar drie maanden geleden meldde Axxicon de beleggers dat de winst lager zou uitvallen. Dit jaar zou worden afgesloten een winst van slechts 1 miljoen gulden tegenover 6,1 miljoen in 1996, zo werd begin juli gemeld bij de halfjaarcijfers. Omdat de vraag naar matrijzen - goed voor ongeveer 40 procent van de omzet - afnam, stapelden de voorraden zich op en lag noodgewongen een deel van het productie-apparaat stil.

De correctie van de winstbijstelling is volgens Axxicon het gevolg van het herstel van de markt en een verbeterde martkpositie. De orders stroomden in het derde kwartaal binnen waardoor de voorraden daalden en de machines weer goed bezet waren. Over het derde kwartaal wordt een nettowinst van 1,7 miljoen gulden in de boeken opgenomen, gelijk aan de winst in dezelfde periode van vorig jaar. De aandelenkoers steeg de afgelopen dagen met 4,50 gulden naar 33,60 gulden.

Axxicon begint een reputatie op te bouwen van een bedrijf dat constant winstprognoses bijstelt, want ook vorig jaar werd de verwachting aangepast. Volgens analisten komt dat doordat het bedrijf, dat de helft van de wereldwijde cd-matrijzenmarkt bedient, toch nog bijzonder afhankelijk van een relatief kleine groep fabrikanten van cd-producerende machines. “In die dure kapitaalgoederenindustrie is het boom of bust”, zegt analist T. Muller van NIB Securities. “Het is anders dan bij de supermarkt, waar je zeker weet dat de klanten iedere dag blijven langskomen.” Muller vindt dat Axxicon eerder met de bijstelling van de prognose van juli had moeten komen.

B. Doorenbos, de verse president van Axxicon die gisteren zijn zieke voorganger B.J. van der Zijl opvolgde, zegt dat de winstprognose niet eerder kon worden bijgesteld. “We gaan niet bij iedere order een bericht verspreiden. Deze zomer zagen wel iets aankomen, maar we wisten niet of dat incidenteel was, of juist structureel. Onze orderportefeuille reikt niet verder dan tien tot vijftien weken. Verder kijken dan die termijn is moeilijk.”