Unilever koopt grote Braziliaanse ijsfabrikant Kibon

SÃO PAULO, 21 OKT. Unilever heeft voor 1,8 miljard gulden de Braziliaanse ijsproducent Kibon overgenomen van het Amerikaanse bedrijf Philip Morris. Unilever, dat in 1993 debuteerde op de Latijns-Amerikaanse ijsmarkt met de aankoop van een Chileense onderneming, is door de overname marktleider geworden op het Zuid-Amerikaanse continent.

Volgens marktanalisten in São Paulo, het economisch hart van Brazilië, hing de overname al enkele maanden in de lucht. Unilever is bezig zijn positie op de groeiende Latijns-Amerikaanse voedselmarkt te consolideren. In Brazilië brengt Unilever al een aantal merken margarine, tomatensauzen, tomatenpuree en mayonaise op de markt, maar nog geen ijs. Het bedrijf is traditioneel het grootst in waspoeders en schoonmaakmiddelen. Vorige maand nam Unilever ook in Argentinië een ijsproducent over. Het ging om Monthelado, de tweede speler van de tweede markt in Latijns-Amerika. De multinatonal bezit nu ijsondernemingen in twaalf Latijns-Amerikaanse landen. Wereldwijd verkoopt Unilever ijs in 85 landen, met een totale omzet van ongeveer 12 miljard.

Kibon heeft 60 procent van de grote Braziliaanse ijsmarkt (160 miljoen mensen) in handen. De omzet bedroeg het laatste boekjaar ongeveer 655 miljoen gulden, het operationele resultaat 148 miljoen. Het merk is een begrip in veel Braziliaanse huishoudens en het geel-met-blauwe logo 'K' is opvallend aanwezig in supermarkten, tankstations en bars. Kibon adverteert met een Braziliaanse slagzin (E gostoso e faz bem - Is lekker en doet je goed), in tegenstelling tot bijvoorbeeld concurrent Mövenpick, die zich in het Engels presenteert (The flavour you can see). In een bar in São Paulo staat een Kibonbox broederlijk naast een bak van Yopa Nestlé, een grote concurrent van Unilever. “Kibon is beter”, zegt de barman beslist.

Kibon-ijsjes hebben namen als Eskibon, Chicabon en Kibonbon. Unilever wil het assortiment uitbreiden met enkele van zijn internationale merken, zoals Magnum, Cornetto en Viennetta. Het is de vraag of deze zullen aanslaan, want Brazilianen eten relatief weinig ijs. De consumptie per hoofd van de bevolking is gemiddeld 1,2 liter per jaar, tegen 3,3 liter in Argentinië en 4,5 in Chili.

Volgens woordvoerder R. Rodrigues van Unilever São Paulo zal de overname op korte termijn geen gevolgen hebben voor Kibon, waar 2.300 mensen werken. Het hoofdkantoor en de grootste fabriek staan in São Paulo, daarnaast is er een kleinere productie-eenheid in Rio de Janeiro. Op de langere termijn zal Unilever volgens Rodrigues zijn technologie en kennis als grootste ijsverkoper ter wereld gebruiken om de positie van het bedrijf op de Braziliaanse markt te versterken.

Het is de bedoeling dat Kibon binnen Unilevers internationale netwerk van ijsondernemingen een van de innovatiecentra wordt, aldus Rodrigues. Inbegrepen bij de overname van Kibon is Philip Morris' aandeel in de 50/50 ijs-joint venture Sorvane in het noordoosten van Brazilië. Volgens woordvoerder E. Cho van Philip Morris in New York is de verkoop van Kibon er een in een reeks, omdat Philip Morris bezig is zijn activiteiten op de ijsmarkt af te stoten. Zo verkocht het concern eerder het Argentijnse Monthelado en de Noord-Amerikaanse ijsproducenten Breiers en Sealtest aan Unilever. “IJs is voor Philip Morris geen kernactiviteit op de wereldvoedselmarkt”, aldus Cho.

Unilever is sinds 1929 in Brazilië aanwezig. Haar onderneming Gessy-Lever is in omvang de tiende van het land. Het afgelopen jaar bedroeg de totale verkoop in Latijns-Amerika 8,7 miljard gulden.