Miljardendeal in amusementswereld VS

NEW YORK, 21 OKT. In de Verenigde Staten ontstaat een nieuwe gigant op het gebied van media en amusement. Universal Studios doet het merendeel van zijn tv-belangen over aan het mediabedrijf HSN. Met de gisteren bekendgemaakte transactie is bijna 5,3 miljard dollar (10,6 miljard gulden) gemoeid.

Universal, eigendom van de Canadese Seagram-groep, verkoopt al haar binnenlandse tv-belangen en brengt 50 procent van de buitenlandse activiteiten onder in een gezamenlijke onderneming met HSN.

In ruil daarvoor krijgt Universal 1,2 miljard dollar aan contanten en een deelneming van 45 procent in HSN, dat zich omdoopt tot USA Networks.

De nieuwe groep omvat onder meer drie kabelnetten, 25 tv-stations en Ticketmaster, een dochter van HSN die in de VS een landelijk net heeft voor de verkoop van kaartjes voor concerten en sportwedstrijden.

De tv-belangen lopen uiteen van science-fictionzenders tot Home Shopping Network, dat de mogelijkheid biedt vanuit huis aankopen te doen. Universal's voorraad van oude tv-series valt niet onder de transactie.

Universal kwam in 1995 onder de vleugels van Seagram, toen dat het amusementsconcern MCA voor 5,7 miljard dollar overnam van het Japanse Matsushita. Seagram is van oorsprong in de eerste plaats een drankenconcern. Topman Edgar Bronfman heeft er de afgelopen jaren geen geheim van gemaakt een hoofdrol te ambiëren in de mediawereld. Hij krijgt een zetel in het bestuur van HSN, terwijl topman Barry Diller van dat bedrijf directielid wordt bij Seagram.

De 41-jarige Bronfman sprak maandag van “een uitzonderlijke gelegenheid om de waarde van Universals tv-belangen te vergroten onder Barry Dillers leiderschap. Barry behoort tot de meest bewonderde en meest effectieve talenten in de amusementsbranche.” (KRF)