Honda: zuinige, schone 'hybride' auto

ROTTERDAM, 21 OKT.De Japanse autofabrikant Honda is erin geslaagd een extreem zuinige 'hybride' auto te bouwen die nog maar 1 liter benzine op 30 kilometer verbruikt. Bovendien heeft Honda een katalysator-systeem ontworpen dat de uitstoot aan koolmonoxide, NOx en koolwaterstoffen van een zuinige benzinemotor terugbrengt tot ongekend lage waarden.

Dat heeft Honda gisteren bekend gemaakt ter gelegenheid van de autobeurs die vrijdag in Tokio begint. De hybride auto, die al binnen een jaar in Japan te koop zal zijn, combineert een zuinige direct ingespoten benzinemotor van 1000 cc met een Continu Variabele Transmissie, een 10 kW elektromotor en een krachtige condensator ('ultra-capacitor') voor de opslag van elektrische energie. Dat is een niet eerder vertoonde combinatie. De 'truc' van het hybride systeem (de koppeling van een verbrandingsmotor en een elektromotor) is de auto bij deellast vooral elektrisch aan te drijven omdat dan het rendement van de benzinemotor erg laag is. Dankzij het elektrische systeem is ook terugwinning van de rem-energie mogelijk. Inclusief de CVT zou de hybride motor maar 190 kilo wegen. Honda beweert dat het benzineverbruik rond de 70 mijl per gallon ligt, dat is ongeveer 1 op 30. Het hybride systeem zou in 1999 op de Europese markt kunnen komen.

Niet bekend

In hun pogingen om steeds zuiniger en schonere personenauto's te bouwen boeken autofabrikanten steeds nieuwe, vaak onverwachte successen. Het gebruik van hybride systemen wint daarbij veld. Ook General Motors, Audi en Renault zijn daarmee al in een ver stadium. Toyota nam onlangs een hybride in productie voor de Japanse markt met een geclaimd benzineverbruik van 1 op 28. De ontwikkelingen zijn vooral afgedwongen door Amerikaanse staten als Californië, New York en Massachusetts, die met het oog op smog-vorming steeds strengere eisen aan emissies stellen. Het succes van de hybride motoren en betere katalysatorsystemen dreigt de ontwikkeling van puur elektrische auto's in de wielen te rijden.