'Prachtige winkelhaak'op Hollands Diep

In dichte mist ramde gisterochtend een Russisch zeeschip op de Oude Maas bij Zwijndrecht een naftatanker. De tanker raakte zwaar beschadigd maar er bleek geen naftagas te zijn ontsnapt. Op vrijwel hetzelfde moment vond op het Hollands Diep ook een scheepsbotsing plaats, maar dat was een geplande.

MOERDIJK, 17 OKT. “Een pracht van een winkelhaak”, noemt ir. L. Vredeveldt van TNO het gat in de tanker op het Hollands Diep. Zojuist heeft de 'Nedlloyd 34', voorzien van een stormram in de vorm van een blauwe bulbboeg, zich met volle kracht in de zijwand van de 'Amatha' uit Dordrecht geboord. Wat voorspeld was, gebeurde: het schip bleek niet tegen het geweld bestand en vertoont een formidabele scheur. Het water klotst naar binnen.

Het Hollands Diep ter hoogte van Moerdijk is donderdagmiddag het toneel van een botsproef tussen twee binnenvaarttankers, uitgevoerd door de onderzoeksorganisatie TNO in opdracht van de Japanse scheepsbouw. Doel van het experiment is voor zeetankers een nieuw type zijwand te ontwikkelen, dat een aanvaring beter kan doorstaan, zodat er geen olie of vloeibare chemicaliën meer naar buiten stromen. Het zeemilieu en aangrenzende kusten moeten er op den duur mee gebaat zijn.

De proef bestaat uit twee delen. Vandaag wordt een conventionele zijwand met een vaart van zestien kilometer per uur geramd. Die zijwand bestaat uit twee centimeter dik plaatstaal, waarvan een testsectie op de 'Amatha' is aangebracht. In november dit jaar volgt een tweede experiment, dan met een nieuwe, dubbelwandige constructie naar Japans ontwerp. Daarbij wordt dan ook een sterkere en 'taaiere' staalsoort gebruikt. De verwachting is dat die nieuwe constructie de klap van een aanvaring beter zal opvangen. In plaats van een scheur of gat moet de zijwand van de tanker dan slechts een deuk vertonen. Het is letterlijk buigen of barsten.

Na de opzettelijke aanvaring van vandaag heerst op en rond de 'Amatha' alom tevredenheid. De rondvaartboot Zilvermeeuw uit Moerdijk herbergt een groot gezelschap belangstellenden en betrokkenen, onder wie diverse Japanners, die de scheur in de geramde tanker met welgevallen gadeslaan. “We zijn zeer tevreden over de schade die we hebben opgelopen”, verklaart projectleidder Vredeveldt in een eerste reactie. Hoe het gepenetreerde vaartuig (veertig jaar oud en inmiddels afgedankt) zich precies heeft gedragen, moet later blijken, als de metingen van een reeks sensoren en andere gevoelige apparatuur per computer zijn verwerkt.

Het experiment bij Moerdijk is een vervolg op soortgelijke bots- en strandingsproeven, die ook door TNO zijn uitgevoerd. In 1994 werd in het Hollands Diep een rotskust nagebootst door een betonnen gevaarte op een afgezonken ponton te verankeren. Ook daar werd een binnenvaarttanker met volle kracht op afgestuurd.

De proeven maken deel uit van het project Full Skill Collision Experiments, waarin de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen en een Duits consortium participeren. Omstreeks april volgend jaar zullen in dat kader opnieuw botsbestendigheidstesten op praktijkschaal worden uitgevoerd.