Goudstikker

Groot en in full-colour prijkt op de voorkant van het Cultureel Supplement van 11 oktober Charley Toorops Zelfportret met xxpalet uit 1932-33, een van haar mooiste schilderijen en een topstuk in de verzameling van het Haags Gemeentemuseum.

Niet bekend

Uit het artikel maak ik op dat de informatie over Toorops Zelfportret gebaseerd is op mondelinge overlevering: mevrouw Silbermann vertelt dat zij ooit met haar vriendin mevrouw Von Saher, de weduwe van Goudstikker, door de zalen van het Gemeentemuseum liep, waarbij deze over de Toorop zou hebben gezegd: “Dat is niet van jullie.” Of dat nu waar is of niet, ik kan me goed voorstellen dat mevrouw Von Saher een dergelijke uitspraak heeft gedaan. Ze zal zich het - zeer markante - schilderij hebben herinnerd als een werk dat zich in de kunsthandel van haar echtgenoot bevond en het direct hebben verbonden met het trieste einde daarvan. Wat mij echter verbaast is dat NRC Handelsblad bij een dergelijk heikel onderwerp - er wordt al gedreigd met claims van schoondochters (!) en met advocaten - zijn informatie niet beter natrekt, vooral ook omdat dat in dit geval zo makkelijk had gekund: dat het schilderij van Goudstikker overging in handen van Rademacher Schorer en later door het Haags Gemeentemuseum werd aangekocht, is te vinden in de oeuvre-catalogus bij de biografie Charley Toorop. Leven en Werken die Nico J. Brederoo in 1982 publiceerde (cat. nr. 6, pag. 219).

Naschrift redactie: Dat het Haags Gemeentemuseum het schilderij van Toorop heeft verworven in 1948 hadden we moeten melden, maar het doet weinig af aan de klacht die mevrouw Von Saher uitte: ze doelde daarmee op het feit dat ze het er niet mee eens was dat al het werk uit de collectie van haar man, Jacques Goudstikker, na zijn dood en na de oorlog niet meer in het bezit was van zijn familie, de rechtmatige erven - en dat gold dus ook voor Charley Toorops Zelfportret met palet uit 1932-1933.