Verzekeraars bang voor vrije markt

ROTTERDAM, 16 OKT. Het Verbond van Verzekeraars en de tussenpersonen in de verzekeringsbranche zijn tegen de vrijere marktwerking in hun sector. De plannen van minister Wijers van Economische Zaken om bepaalde wettelijke regels voor tussenpersonen af te schaffen zouden alleen tot meer chaos leiden.

Het verbond doelt daarbij op het plan van het kabinet om vanaf begin volgend jaar verschillende regels van de Wet Assurantiebemiddelingsbedrijf (Wabb) af te schaffen. Zo moet het mogelijk worden dat tussenpersonen cadeaus weggeven of korting aanbieden om klanten te lokken. Bij de huidige wet is dat verboden.

De verzekeraars hebben het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf opdracht gegeven onderzoek te doen naar de effecten van een vrijere marktwerking. Vooral de minder goed opgeleide consument wordt daarvan de dupe. Ook de verzekeringswereld zelf komt door toenemende concurrentie onder druk te staan.

Algemeen directeur E. Fischer van het Verbond van Verzekeraars is bang voor ongelukken. Als tussenpersonen magnetrons of reizen naar Parijs gaan weggeven, gaat het volgens hem mis. De klant wordt maar al te gauw over de streep gehaald om een uitgeklede verzekering te kiezen die wel leuke cadeaus heeft, maar weinig schade dekt. “Als je je pensioen behoort te krijgen, is het uitermate vervelend als dit niet doorgaat omdat de polis niet blijkt te kloppen”, zegt Fischer. Het huidige beleid van de politiek om de samenleving zoveel mogelijk te bevrijden van knellende, groeibeperkende wetten, heeft nadelen. “U zult mij nooit horen zeggen dat privatiseren fantastisch is. De markt lost een hoop op, maar dat betekent dat er ook onverzekerbare gevallen bijkomen”, vindt de algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. Niet elke consument is kritisch genoeg om de polisvoorwaarden door te lezen. “De intellectuele onderlaag van de samenleving” kan met open ogen in een val trappen.

De Consumentenbond juicht het afschaffen van de regels wel toe. De tussenpersonen moeten sterker dan voorheen met elkaar concurreren. De prijzen gaan omlaag, terwijl de kwaliteit van de dienstverlening toeneemt.