Menselijk drama tussen margrieten

Voorstelling: Het luizengevecht door De Korre. Regie: Antje de Boeck. Decor: Dimitri Duquennoy. Spel: Bob de Moor, Ianka Fleerackers, Els Olaerts, Wim Willaert. Gezien: 15/10, Brakke Grond, Amsterdam. Nog te zien: aldaar t/m 18/10. Inl. 020-6266866. Elders t/m 28/11.

Dramatisch hoogtepunt in de voorstelling Het luizengevecht van het Vlaamse theatergezelschap De Korre is dat er een vaas breekt. Per ongeluk en of er veel aan verloren is gegaan, weten we niet, want als het ding wankelt op de rand van een heuse piedestal en vervolgens volgens de wetten van de zwaartekracht onherroepelijk aan zijn reis naar de grond begint en daar met een doffe klap het loodje legt, is het nog door pakpapier omwikkeld. De verpakking zorgt voor het behoud van de oorspronkelijke vorm - vrouwelijk, met een wespentaille - en zo wordt wat ooit een vaas was, maar weer teruggezet, alsof er niets gebeurd is.

Door het breken van de vaas wordt de titel van het stuk even recht gedaan. Er ontstaat ruzie tussen de twee mannen op het toneel, met tussen hen in twee vrouwen, van wie de ene troostende woorden spreekt en de andere, maakster van de vaas, in shocktoestand voor zich uit staart.

Het luizengevecht is een Gents begrip, specifiek verwijzend naar twee steegjes, waar vroeger arm volk woonde en waar vaak gevochten werd. Regisseur Antje De Boeck verzamelde onder deze titel verhalen die zij de vier acteurs, op stoelen front zaal gezeten, laat vertellen en spelen. De ene vrouw is een in bruidsjurk van de grote liefde dromende romantica, de andere is keramiste: zoals haar onberispelijke Chanel-pakje doet vermoeden, op nijverheidsniveau. De ene man is een macho in uniform, de andere een ouder burgermannetje.

Het decor bestaat uit enkele reusachtige margrieten, op Van Oldenburgh-formaat, als in een sprookje. Maar je ziet ze voor je in het echt: op een zomeravond voor hun huisjes in de steeg, gesprekken voerend bij wijze van tijdverdrijf. Praatjes voor over de schutting, zonder betekenis, maar genoeg zicht biedend op verlangens, illusies, teleurstelling en karakters. Plot- en oeverloos drama is het over geboorte en dood en alles daartussen, vermakelijk, vertederend en erg menselijk.