Content op zoek naar versterking

DEN HAAG, 16 OKT. Uitzendorganisatie Content is binnen de branche op zoek naar een strategische partner. Daarbij kan het gaan om een internationale alliantie of een overname door Content. Ook kan Content zelf door een andere uitzendonderneming worden ingelijfd.

Dat zegt S. Tóth, bestuursvoorzitter van Content, vandaag in deze krant. Als de gewenste combinatie eenmaal goed van de grond is gekomen, zal Tóth naar eigen zeggen niet lang meer als bestuursvoorzitter aanblijven. Dat is een verrassing omdat ze eind vorig jaar, bij de verkoop van een groot pakket aandelen, verklaarde “langdurig aan de onderneming verbonden te (zullen) blijven”. Tóth: “Daarmee heb ik vooral duidelijk willen maken dat ik die 40 procent niet heb verkocht om direct weg te kunnen gaan. Bovendien blijf ik met 15 procent grootaandeelhouder en blijf ik als commissaris nauw betrokken bij het bedrijf. Maar na 25 jaar is elke organisatie toe aan een nieuwe leiding.”

Content is onder vuur komen te liggen na de presentatie van matige halfjaarcijfers eind september. Terwijl concurrenten als Randstad en Vedior over 1997 denken uit te komen op een winstgroei van 20 tot 30 procent, rekent Content op een winststijging van 4 procent en een licht dalende omzet. Op de beurs zakte het aandeel van ruim tachtig tot nu zo'n 59 gulden. Tóth verklaart een deel van de achterblijvende groei uit het feit dat Content geen acquisities heeft gepleegd. De laatste tijd is zij daarom actief op zoek naar samenwerkingsvormen. Voorwaarde daarbij is voor Tóth dat de identiteit van Content overeind blijft. Tóth wil niet zeggen of zo'n transactie op korte termijn plaatsheeft. “Alles wat ik nu daarover zeg is verkeerd. Maar er zijn zoveel gesprekken gaande, ik kan me niet voorstellen dat daar niets uitkomt.”