Fokkers roerende restanten met animo geveild

Begin vorig jaar ging Fokker failliet en nadien mislukten vele doorstartpogingen. Deze week wordt de ondergang van de vliegtuigbouwer afgerond met de veiling van de roerende bezittingen in een voormalige fabricagehal op Schiphol-Zuidoost.

OUDE MEER, 15 OKT. Enkele honderden mensen hadden de moeite genomen dinsdagochtend om tien uur in de tot veilinghal omgebouwde vliegtuighangar bij Schiphol een bod uit te brengen op een van de 4.600 die dag te veilen kavels. Veilingmeester Dieker van Troostwijk Veilingen had er de vaart goed in, maar kon toch niet voorkomen dat na twee uur veilen alleen de schaalmodellen waren gepasseerd. Dat waren er dan ook maar liefst 402, in alle soorten en maten. De verzamelaars bleken bereid zo rond de tweehonderd gulden neer te tellen voor de modellen, een enkele uitschieter daargelaten.

“Onvoorstelbaar wat een idioterie”, meent een man van middelbare leeftijd. Het allereerste veilingstuk, een 1:25 prototype schaalmodel van de nooit geproduceerde Fokker 130, gaat voor 11.000 gulden van de hand. “En dan te bedenken dat ze van maximaal 5.000 waren uitgegaan.” De man, naar eigen zeggen een gematigd verzamelaar, weet uiteindelijk een Fokker 50 en een Fokker 100 op de kop te tikken. “Samen voor 280 gulden, da's eigenlijk meer dan ik had gepland, maar ja.” Met een tevreden glimlach en een plastic Fokkertasje in de hand loopt hij naar buiten. Vanmiddag kan hij zijn aanwinsten ophalen.

In vier dagen tijd moeten in opdracht van de curatoren van Fokker 8.969 kavels onder de hamer. Variërend van de genoemde schaalmodellen tot kunstwerken, computerapparatuur, gereedschapskisten, kantoorunits, transportmiddelen en professionele apparatuur. De curatoren verwachtten vorige week bij de drukbezochte kijkdagen dat ook de veiling wellicht 10.000 bezoekers zou trekken, maar een grove schatting leert dat slechts vijfhonderd mensen in de hal aanwezig zijn.

Naast de vele particulieren die vooral op de snuisterijen blijken te zijn afgekomen, staan achterin de enorme zaal de handelaren en zakenlui. Genietend van een broodje hamburger en een kopje koffie kijken zij toe. Vier heren uit Beverwijk wachten geduldig tot de gereedschapskisten aan bod komen. “Zoals het nu gaat, kan dat nog wel even duren”, weet een van hen. “Ik heb net uitgerekend dat ze in dit tempo pas vanacht om één uur klaar zijn.”

Veilingmeester Dieker heeft het ook in de gaten en spoort de aanwezigen aan sneller te bieden. Af en toe informeert hij bij zijn secondanten wat de stand is van de veiling. “Zo, dat valt niet tegen”, schalt hij luid door de microfoon. “Maar u mag het nog niet weten”, laat hij de aanwezigen weten. Pas vrijdag valt de hamer voor het laatst.