Girl Power verdringt paardenposter

Hoera, de Spice Girls komen naar Nederland. Kaarten voor hun concert waren zaterdag binnen twintig minuten uitverkocht. De Britse meidengroep had het laatste jaar meer hits dan de Beatles in hun hoogtijdagen - dankzij uitgekiende marketing. Girl Power werd de geliefdste ondeugd van kleine meisjes.

AMSTERDAM, 13 OKT. De moeder van Jamilla (11) komt zaterdagochtend om acht uur aangefietst met een pakketje boterhammen voor de vader van Eva (10). Hij staat sinds zeven uur in de miezerende regen in de rij voor het postkantoor met als opdracht: kaartjes bemachtigen voor zijn dochter en haar vriendinnen voor het eerste concert in Nederland van de Britse meidengroep de Spice Girls.

Om negen uur gaat de verkoop beginnen. De rij - van vooral vaders - valt mee omdat de kaartverkoop is verspreid over alle postkantoren in de stad. Sommige vaders hebben hun dochter in regenponcho meegenomen. Maar Eva en haar vriendinnen liggen nog in bed. “Je hoeft me niet af te lossen”, zegt Eva's vader tegen Jamilla's moeder. “Ik hoef nog maar een uurtje.”

De Spice Girls, vijf sexy geklede vrouwen met ondeugend gedrag als handelsmerk, hebben het afgelopen jaar meer hits gehad dan de Beatles in hun hoogtijdagen. De miljoenenverkoop van hun cd's en diverse parafernalia over de hele wereld hebben ze vooral te danken aan meisjes tussen de acht en de veertien jaar. Zij kennen alle liedjes uit hun hoofd, sparen foto's en posters en doen ze na.

Toen bekend werd dat de Spice Girls in maart naar Nederland komen voor een concert, raakte de telefooncentrale van het Gelredome in Arnhem waar het optreden plaatsheeft oververhit door telefoontjes van ouders. De 30.000 kaartjes waren zaterdagmorgen binnen twintig minuten uitverkocht. Eva, Jamilla, Nikki (11) en Carolien (10) hebben dankzij Eva's vader allemaal een kaartje. Ze hebben veel geoefend op de Spice Girls, vertellen ze in de met posters van Mel B., Mel C., Emma, Geri en Victoria behangen kamer van Jamilla. Op de bonte avond van het schoolreisje waren er negen Spice Girls. De juf heeft toen een aantal Mel B.'s en Mel C.'s in het achtergrondkoor moeten zetten. Alle meisjes in de klas zijn fan, op één na, zegt Jamilla. “Jongens zijn te stoer om een meidengroep leuk te vinden”, zegt Carolien. “Maar dat verandert wel als ze ouder worden en meer gevoel krijgen.”

De Spice Girls werden in 1994 bedacht door de Brit Chris Herbert. Via een advertentie in het muziekvakblad Stage en folders zocht hij ambitieuze en eigenwijze meisjes - niet onbereikbaar knap maar ook niet lelijk. Hij trainde de vijf uit de in totaal vierhonderd meisjes uitverkorenen een jaar lang met zang en danslessen.

Zich misschien onvoldoende bewust van het potentiële 'goud' dat hij in handen had, 'verkocht' hij de Spice Girls in 1995 voor een paar miljoen aan Simon Fuller, een grootheid in de Britse muziekindustrie. De vier eerste liedjes van de Spice Girls stonden in Groot-Brittannië meteen nummer één, van de cd Spice werden wereldwijd meer dan twaalf miljoen exemplaren verkocht. 'Girl Power' heette de vondst: “het bewijs”, volgens de Spice Girls “dat je met wilskracht en hard werken alles kunt bereiken.” Wat ze vooral bereikten was heel veel geld verdienen. Optreden doen ze zelden, het is een hoop gedoe en levert lang niet zoveel op als hun reclamecontract met Pepsi, de wereldwijde verkoop van blaadjes, video's, foto's en boeken. Toen afgelopen juni bekend werd dat Polygram de rechten had verworven van de film Spice - The Movie, die in december uitkomt, steeg het aandeel op de Amsterdamse effectenbeurs in één ochtend met 5,30 gulden.

Met de posters van paarden en andere dieren was het snel afgelopen toen de Spice Girls in Jamilla's leven kwamen. Het zijn nu uitsluitend vrouwelijke wilskracht en zinnelijkheid die heersen rond haar bed. De Spice Girls in tijgertop, de Spice Girls in latex-broek, één Spice Girl, Geri, zelfs naakt. “Dat deed ze voor ze met de Spice Girls begon”, zegt Jamilla licht verontschuldigend maar ook met een blik van afkeuring. Nikki, Carolien en Eva vinden dat naakt poseren stom, zeggen ze. “Ik zou het zelf nooit doen”, maar “de Spice Girls moeten zelf weten wat ze doen”, vindt Carolien.

Willen ze graag op de Spice Girls lijken? “Ik vind die piercing bij Mel C. wel leuk staan, maar hoef het zelf niet”, zegt Carolien. En die hele hoge hakken zien ze ook niet zitten. “Emma heeft haar polsen gebroken omdat ze van haar hakken was gevallen”, zegt Jamilla. Een meisje uit de klas van Nikki en Jamilla doet alles na, die heeft zelfs delen van haar haar rood geverfd. En ze heeft ook al aangekondigd dat ze van die dikzolige gymschoenen gaat kopen en - de vriendinnen praten nu opgewonden door elkaar heen, dit gedrag keuren zij duidelijk af - ze zegt ook dat ze van haar ouders volgend jaar een piercing mag. “Ik heb ook een spuitbus met rode haarverf”, geeft Jamilla toe, “maar dat kan je er weer uitwassen.”

De Spice Girls zijn leuk omdat ze ondeugend zijn, vinden ze allevier. “Ze hebben wel eens in hun blote kont door een vijfsterrenhotel gelopen”, vertelt Carolien “of ze trekken zomaar een tafelkleed van tafel.” In hun videoclip 'Say You'll Be There' bonden de Spice Girls een man vast op het dak van hun auto, voor het Britse journaal gaven ze prins Charles klapjes op zijn billen. De brutale 'ondeugd' maakt deel uit van de zorgvuldig uitgekiende marketingstrategie van de Spice Girls.

Het publiek wil dus meidengroepen, concludeerden ook managers in Nederland. Ze lanceerden de afgelopen twee jaar groepen als 'Close To You', 'Wauw' en 'Kick' om hier de meisjesharten te veroveren. Cindy (20) reageerde afgelopen april op een advertentie in de Telegraaf: 'meiden gezocht voor zanggroep'. Ze kwam door de zang- en dansaudities heen, net als Anoushka, Rachel, Rowena en Mireille: de meidengroep 'Kick' was geboren. De manager stuurde ze een weekendje naar een hotel om elkaar beter te leren kennen. “Sindsdien zijn we een hele hechte groep”, zegt Cindy. Muziek en tekst werden kant en klaar aangeleverd. “Maar wij kunnen best vragen: mag er wat meer beat bij”, zegt Cindy. Het eerste plaatje 'Hé Jij' werd een flop. “Verkeerde timing”, volgens Cindy “andere meidengroepen hadden ook net een plaatje uitgebracht.” Op het cd-hoesje kijken vijf jonge vamps in witte strakke broeken en korte rokjes uitdagend in de camera. Over een maand komt de nieuwe single van Kick uit. Cindy heeft er alle vertrouwen in. “Bij de meidengroepverkiezing van radio 538 zijn we nummer drie geworden.”

Marcel de la Haye, compagnon van het Brits-Nederlandse impresariaat Mega Management, lanceerde negen maanden geleden de 'Spice E Girls', de look-a-likes van de Spice Girls. Ze voeren de dansjes en de liedjes van de Spice Girls op, maar zijn beschikbaarder dan de zelden optredende Spice Girls. Die vinden het prima, als er maar wordt betaald. Ook na die afdrachten blijft er genoeg over: nog nooit stroomde het geld bij Mega Management zo gemakkelijk binnen. “Ik kan zo veertig optredens per week wegboeken”, zegt De la Haye. Het enige zwakke punt is de houdbaarheidsdatum. “Ik geef ze anderhalf jaar, dan is de lol er af.” In een industrie waar “snel geld verdienen het uitgangspunt is”, zoals De la Haye zegt, is authenticiteit niet belangrijk. Zelf een formule bedenken is veel moeilijker vindt De la Haye, die bijvoorbeeld de formatie Snap 'ontwierp'. “Je weet nooit precies waarom iets werkt.”