Schiphol krijgt van rechter tot '98 respijt

AMSTERDAM, 10 OKT. Schiphol mag tot het einde van dit jaar de wettelijk vastgestelde geluidsnormen overschrijden. Het kabinet hoeft Schiphol niet te verplichten zich aan de wettelijke geluidsnormen te houden. Dat heeft de president van de Amsterdamse rechtbank R. Gisolf gisteren bepaald in een kort geding dat was aangespannen door milieuorganisaties en 3.250 omwonenden.

Het kabinet besloot vorige week dat Schiphol de rest van het jaar overdag de wettelijke vastgestelde geluidsnormen mag overschrijden. Als tegenprestatie moet de luchthaven 's avonds de overlast verminderen door twee banen twee uur eerder te sluiten.

Milieudefensie, enkele andere milieuorganisaties en 3.250 omwonenden eisten daarop dat het kabinet en de luchtvaartmaatschappijen zich wel aan de wet houden.

De rechter vindt dat minister Jorritsma (Verkeer) met de maatregel de belangen van alle betrokken partijen goed heeft afgewogen. Aan het milieubelang en het economisch belang is Jorritsma beide gedeeltelijk tegemoetgekomen, aldus Gisolf.

In zijn oordeel laat de rechter meewegen dat per 1 januari 1998 de geluidsnormen wel strikt zullen worden gehandhaafd en dat bij een tweede overtreding van het nachtelijke verbod de vergunning van luchtvaartmaatschappijen wordt ingetrokken.

Milieudefensie noemde de uitspraak na afloop “slecht voor 1997, goed voor 1998”. Woordvoerder W. Duyvendak: “Het is slecht voor de bewoners dat de bescherming die ze door de politiek is beloofd, niet wordt waargemaakt.” Maar omdat Gisolf in het vonnis nadrukkelijk rekening houdt met het voornemen van het kabinet toe te zien op naleving van de normen in 1998, zegt Milieudefensie “een ijzersterke positie” te hebben als volgend jaar weer hetzelfde gebeurt. “Deze uitspraak is een juridisch fundament voor politieke beloften”, zegt Duyvendak.

Gisolf deed ook uitspraak in het kort geding dat luchtvaartmaatschappij El Al en afhandelingsbedrijf Aero Grounds Services tegen Jorritsma hadden aangespannen om het nachtelijke verbod voor lawaaiige vliegtuigen op te schorten, omdat hierdoor maatschappijen zouden worden gediscrimineerd. Dat vooral El Al door deze maatregel wordt getroffen, komt volgens de rechter doordat El Al nu eenmaal veel 's nachts en met lawaaiige vliegtuigen vliegt. “Van discriminatie op basis van nationaliteit of anderzins is geen sprake”, aldus Gisolf.