Fokker-veiling zonder nostalgie

SCHIPHOL, 10 OKT. “Oud-Fokker werknemers zullen hier vermoedelijk met een brok in de keel rondlopen”, zei Fokker-curator B. Knüpe. Het veilingbedrijf Troostwijk en de curatoren van Fokker houden rekening met een ware stormloop van belangstellenden als dinsdag de restanten uit de Fokker-boedel onder de hamer komen.

Vandaag, morgen en maandag kunnen belangstellenden de bijna 9.000 kavels bewonderen tijdens de kijkdagen. Voor de eerste veilingdag wordt rekening gehouden met 5.000 bezoekers. De grote vliegtuigloods waar gisteren nog vier Fokker-70's stonden, dient als veilinghal.

Naar verwachting zullen vooral voormalige Fokker-werknemers een aandenken van de failliete vliegtuigbouwer mee naar huis willen nemen. Maar voor emoties en nostalgie is bij het veilinghuis en de curatoren evenwel nauwelijks ruimte. “We moeten gewoon van de spullen af”, concludeerde curator Knüpe nuchter.

Met hun schatting dat de veiling “enkele miljoenen guldens” zal opleveren, bleven de curatoren duidelijk aan de voorzichtige kant. Het eerste stuk dat dinsdag in de verkoop gaat is een schaalmodel van de Fokker-130, dat naar verwachting 4000 tot 5000 gulden zal opbrengen. Het bouwen van het model - het echte vliegtuig kwam nooit verder dan de tekentafel - kostte indertijd ruim 10.000 gulden.

Op de totale boedel is de veilingopbrengst een relatief klein bedrag. De curatoren hebben al circa negenhonderd miljoen gulden in kas. Afgelopen maanden is ook al een deel van de roerende goederen ondershands verkocht. Onder meer machinebouwer Stork en de zakenman Rosen Jacobson zijn komen winkelen voor een bedrag van circa zeventig miljoen gulden. De 21 vliegtuigen die Fokker nog in bezit heeft maar die onder leasecontracten vliegen, worden buiten de veiling om verkocht.

De totale waarde van de boedel zal naar verwachting oplopen tot circa anderhalf miljard. Een bedrag van honderden miljoenen kunnen de curatoren nog tegemoet zien dankzij de verkoop van het fabrieksterrein op Schiphol-Oost. Aan de andere kant stromen echter ook nog steeds claims van schuldeisers binnen. De totale vorderingen belopen nu al ongeveer 4,5 miljard.

Het historisch waardevolle Fokker-erfgoed komt vrijwel zeker terecht bij het Aviodome, het nationaal luchtvaartmuseum op Schiphol. “Dat komt wel goed”, zei curator B. Knüppe. De historische stukken, waaronder het laatste originele Spin-vliegtuig van Anthony Fokker, worden niet in het openbaar geveild. De curatoren gaan ervan uit dat de Fokker Heritage Trust Foundation de vraagprijs van 1,5 miljoen bij elkaar krijgt. “Ze hebben nog niet alle centen, maar het lukt hen wel om de laatste honderdduizenden guldens bij elkaar te scharrelen.”

De Fokker Heritage Trust Foundation zelf houdt nog een slag om de arm. “We moeten nog 360.000 gulden ophalen en hebben tot uiterlijk komende woensdag de tijd gekregen. Die deadline is volgens de curatoren keihard. We zijn wel optimistisch, maar de centen zijn er nog niet”, zegt woordvoerder A. van der Holst. In de stichting werkt het Aviodome samen met het Militair Luchtvaartmuseum en twee Fokker-verenigingen.

Voor de 1,5 miljoen krijgt de stichting naast de Spin ook een van de drie laatste Fokker D-7's, een jachtvliegtuig uit 1918, plus een prototype van de Fokker 50 uit 1986. Het erfgoed omvat ook vijftig schaalmodellen van Fokker-vliegtuigen, het complete archief, 40.000 foto's en veel filmmateriaal.

De verkoopprijs is volgens de curatoren een verantwoord bedrag.