De oudste tekening van Nederland; Uitslag van steentekenwedstrijd

Tientallen schoolklassen uit het hele land, van basisscholen tot brugklassen van het middelbaar onderwijs, hebben meegedaan aan onze oproep 'Maak Nederlands oudste tekening af'. Daardoor kwamen er rond de vierhonderd tekeningen binnen bij de Kinderpagina, vol met suggesties hoe de tekening op de ontbrekende helft van de twaalfhonderd jaar oude betekende steen, die vorige maand in Limburg werd gevonden, er uit gezien kan hebben.

Er waren natuurlijk ook kinderen die in hun eentje, of met het hele gezin, een tekening instuurden. Om een eerlijke jurering van onze oertekenwedstrijd te krijgen hebben we in overleg met het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden besloten twee hoofdprijzen uit te reiken: een voor de beste schoolinzending, en een voor de beste inzending buiten schoolverband. Dat er zoveel schoolinzendingen waren, wordt duidelijk door een briefje van Fleur Nelissen uit de brugklas van het Raaylandcollege in Venray: “Het is heel toevallig dat we net op school met de steentijd bezig waren. En dat toen die oude steen gevonden werd. Onze geschiedenislerares vond het geweldig. Ze had nog nooit zoiets meegemaakt. (juf Thissen).” Toevallig werd op heel veel scholen net de tijd behandeld waaruit de bekraste steen stamt.

Er waren ook enthousiaste volwassenen die hun steentekening instuurden naar de Kinderpagina, maar die hebben we voor de eerlijkheid buiten de wedstrijd gehouden.

Voordat we tot de prijsuitreiking over gaan, moeten we eerst zeggen dat we blij waren met zoveel leuke inzendingen. Eigenlijk zouden we iedereen wel een prijs willen geven, maar vierhonderd wordt wel wat veel. Toch hebben we er wat op gevonden: het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, waar de oudste tekening van Nederland nu is, gaat volgende maand een expositie inrichtingen van de aan de Kinderpagina ingestuurde tekeningen. Wie weet hangt je tekening, of een tekening uit je klas vanaf 12 november in het museum! Tegen die tijd hebben de oudheidkundigen van het museum de tekeningen ook allemaal bestudeerd, en komt er een stuk op de Kinderpagina te staan, waarin bekeken wordt of jullie tekeningen de geleerden, die nog steeds niet weten wat het in de oude steen gekraste driehoekje met dwarsstrepen betekent, op een idee hebben gebracht. Was het een versiering? Een plattegrondje? Een tent? Een hakbijl? Een vis?

De meeste kinderen hebben in de driehoek op de steen toch een tent gezien, en er een tentenkamp met (mammoet)jagers van gemaakt op hun steen. Soms maakten ze er een plattegrond van, zoals Frank Coerver (12) uit de brugklas van het Sint Maartenscollege in Maastricht. Hij schreef bij zijn tekening: “Je ziet op de tekening vier tenten langs de Maas. Met de handen dachten de oermensen de dieren te kunnen vangen en de stippen maken het geheimzinnig.” Hij tekende ook handen en de rivier. Zijn klasgenoot Tim de Heij dacht dat de steen van oerboeren was, die al koeien hadden. Hij schrijft: “Het is een tent en de eigenaar heeft langoorkoeien.” Ook grotten voor medicijnmannen en tovenaars komen op sommige steentekeningen voor. En Tamara van der Broek van het Raayland college uit Venray ontwikkelde zelfs een oertaaltje voor de mammoetjagers. Zo sluit ze haar briefje bij de tekening af met: “Oega oegaboe pa Tamara. Vertaling: Hartelijke groeten van Tamara”.

Er waren meer originele vondsten. Zo bevatte de tekening volgens Remi Bos (12) uit Moordrecht van de Johannes Calvijnmavo de uitleg voor een 'soort Elfstedentocht voor de steentijd', het zogenoemde Driehoekslingeren, waarbij de steen met de driehoek erop getekend het verst gegooid moest worden. Winnaar uit 11.873 voor Chr. was bijvoorbeeld Brenk (altijd raak). Maar twee jaar later is het spel gestopt, want er vielen doden onder het publiek, die de steen op hun hoofd kregen. Remi krijgt een eervolle vermelding, net zoals de 'Telsteen' van Misha Valk (10) uit Venlo, waarbij de dwarsstreepjes (tien) als telraam dienen en de kleurige jachttekening van Redouan Elbekkaoui (9), basisschool Het Palet, in Amsterdam. De eerste prijs voor aparte inzenders gaat naar Luuk Haring (10 jaar), die samen met zijn moeder en zus prachtige kleurige stenen inzond. De schoolklas die als geheel de meeste originele tekeningen instuurde is het Sint Maartenscollege uit Maastricht. Zowel Luuk met zijn familie (en vrienden) en de brugklas van het Sint Maartenscollege krijgen een speciale rondleiding in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden als hoofdprijs. Over hoe en wanneer nemen wij van de Kinderpagina nader contact op.

Toch moet gezegd dat er onder de andere inzendingen, zoals bijvoorbeeld van de Kameleonschool uit Den Helder, de r.k. lomschool Savioschool in Hillegom, de nutsbasisschool Woonstede in Den Haag en alle anderen ook prachtige inzendingen zaten, die geëxposeerd worden in Leiden.