Danone verkoopt divisies voor 1,7 miljard gulden

PARIJS, 10 OKT. Het Franse levensmiddelenconcern Danone verkoopt enkele divisies voor in totaal vijf miljard frank (1,68 miljard gulden). De bestuursvoorzitter van het concern, Franck Riboud, verklaarde gisteren bij de bekendmaking dat de verkoop een boekwinst oplevert van ongeveer een miljard frank (330 miljoen gulden).

Door de transactie zal de winstmarge dit jaar met 0,2 procent groeien, zei Riboud. Volgens hem past de verkoop in het streven van zijn onderneming om zich toe te leggen op de kernactiviteiten. Dat zijn de gezondheidsvoeding, biscuits en dranken, die op het ogenblik 80 procent van de omzet vormen. De overige 20 procent is onder meer babyvoeding, bier en verpakkingen.

Danone verkocht het merendeel van de divisie Liebig Maille Amora, waaronder het Franse soepenmerk PurSoup, voor 1 miljard frank aan het Amerikaanse Campbell Soup. De overige verkochte delen (sauzen, kruiden, pasta en kant-en-klaarmaaltijden) ging naar Paribas Affaires Industrielles en twee investeringsmaatschappijen. (AFP, Reuter)