Parfumbeurs in Brussel; Kunstmatige luchtjes uit haren en oksels

La Quinzaine du Parfum, Conrad Hotel, Avenue Louise 71, Brussel. 3 t/m 26 okt. Inl 00-3225424242 of 00-3225346686. Op 25 okt is er een veiling van parfumeralia. Op 26 okt is er een ruil- en verkoopbeurs.

In de volle metro vermengen zich 's ochtends talloze parfums tot een ondefinieerbare wolk rond de hoofden van de reizigers. Doordringende en kunstmatige luchtjes komen uit allerlei halzen, haren en oksels. Deze mensen gaan gewoon naar hun werk en niet naar La quinzaine du parfum, een veertiendaagse geurbeurs die voor de vierde keer in Brussel wordt gehouden. Brussel is vies zoals een stad vies hoort te zijn. Parijs is nog viezer en toch wordt het exotisme van verfijnd parfum meestal in één adem genoemd met de Franse hoofdstad.

De geurtjesindustrie beleeft gouden tijden. Het mannenparfum is de aftershave allang ontstegen. Zelfs baby's ontkomen er niet aan. Onder de naam Tartine et Chocolat is er een babyparfum op de markt: een roze flesje voor meisjes en een blauwe flacon voor jongens. Die Pamperkleuren gebruikt Versace ook voor zijn Baby Blue Jeans. Ook kinderkleermaker Oililly heeft een eigen geurlijn. Niemand lijkt er bij stil te staan dat een baby van nature een onovertroffen geur bezit.

Met de opmars van peuterluchten is trouwens een interessante ontwikkeling op te merken in volwassen parfums: zoet is in. Thierry Mugler presenteert met Angel een parfum dat een compositie is van vanille, caramel en chocolade. Het moet volgens hem het gevoel van vrolijkheid en de smaak van lekkernijen uit de kindertijd terugbrengen. Nina Ricci stopt een vleugje perzik in haar Deci Delà en Calvin Klein komt met mandarijntjes in zijn CK Be. De eetlust vormt een bron van inspiratie. In Tocadilly van Rochas zitten snuifjes komkommer en peer.

De Brusselse ode aan het parfum wordt gehouden in het chique hotel Conrad aan de Louizalaan waar dames in bontjassen hun luchtjes laten zweven tussen de winkels van Gucci en Armani. Het festival, dat in het teken staat van de combinatie tussen parfum en letterkunde, wil behalve de mélanges van de hedendaagse parfumerie ook de verdwenen geuren uit het verleden opnieuw tot leven wekken. In vitrines staan oude flacons. Het glazen hoofd van een Egyptische farao wordt omringd door halfblote vrouwenfiguurtjes. En een oude poederdoos van Chanel ligt naast een miniatuurpiano waarvan de toetsen op het in de vleugel verborgen flesje zijn geplakt. Jaartallen en beschrijvingen ontbreken echter.

Gedurende deze twee weken is er veel aandacht voor Frankrijk. De osmotheek van Versailles, de beroemdste parfumbibliotheek, verzorgt lezingen van scheikundigen die de kostbare vloeistof analyseren. Ook de ontwerpers van de flacons geven uitleg bij hun creaties.

De winkels aan de prestigieuze Louizalaan is gevraagd hun etalages in het thema van parfum in te richten. Een jury van parfumkenners zal een prijs toekennen aan de winkelier die in zijn uitstalraam originaliteit en schoonheid weet te combineren. Alain Manoukian heeft twee minuscule flesjes voor zijn ontwerpen geplaatst en sigarenwinkel Davidoff etaleert het eigen merk. Niet iedereen doet mee. Cartier duldt geen parfum tussen de juwelen en ook de etalages van Versace blijven zichzelf.