Volkswagen blijft gestaag oprukken; Opel in Nederland de best verkochte auto

ROTTERDAM, 8 OKT. De Opel Astra blijft de best verkochte auto in Nederland. Uit cijfers van de RAI blijkt dat er de eerste negen maanden van dit jaar 21.305 van zijn verkocht. Opel blijft mede door het succes van de Astra met 51.681 verkochte auto's marktleider in Nederland.

Een positie die het bedrijf nu al bijna 28 jaar ononderbroken inneemt. Goede tweede is Volkswagen. Als Groep (VW, Audi, Seat, Skoda) heeft Volkswagen in Nederland beduidend meer auto's afgezet dan Opel. VW/Audi alleen al was goed voor de verkoop van 57.671 auto's in Nederland. Dat VW Opel van de eerste plaats zal verdringen lijkt derhalve een kwestie van tijd. Vooral van de nieuwe Golf - die vorige maand op de autosalon van Frankfurt werd gepresenteerd - wordt veel verwacht. Sinds 1973 zijn er van de Golf wereldwijd al 18 miljoen verkocht.

Ook Renault deed de eerste negen maanden van dit jaar goede zaken in Nederland. Van de Mégane, de opvolger van de Renault 19, vonden ruim 15.000 exemplaren hun weg naar de koper. Renault zag zijn marktaandeel in Nederland ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 17,3 procent van alle fabrikanten het snelst toenemen. Renault zit daarmee Ford op de hielen, dat zijn marktaandeel in Nederland fors zag teruglopen. De kleine Ka is met bijna 5.800 exemplaren weliswaar een groot succes, maar de verkopen van de Fiësta daalden met meer dan de helft naar 4.668.

In totaal nam de afzet van nieuwe personenwagens in Nederland met ruim 1.500 auto's naar 394.799 licht toe ten opzichte van vorig jaar. Opmerkelijk is dat het aandeel van de zogeheten 'ruimtewagens' met 18.000 exemplaren in vier jaar bijna is vervijfvoudigd. Ook de afzet van stationwagons nam toe. Er werden er 60.000 van verkocht. Ook de populariteit van de cabriolet groeide. De verkoop van cabriolets, die in het laatste kwartaal altijd iets afneemt, bedroeg 4.000 stuks.

De grote autofabrikanten van Japan werken hard aan uitbreiding van de productie in Europa om hun positie te versterken. Ze vinden hun marktaandeel van ongeveer 11 procent te klein, zeker in verhouding tot hun aandeel op de Amerikaanse automarkt. Daar zijn ze goed voor bijna 30 procent. Toyota, Honda en Mitsubishi zagen hun verkopen in Nederland weliswaar stijgen, maar het marktaandeel van Mazda en Nissan liep sterk terug.

Mitsubishi zag vooral de verkoop van zijn Carisma groeien, waarvoor eerder dit jaar een omstreden 'gratis-uitdeel'-campagne werd gevoerd.

Toyota, Nissan, Honda en Mitsubishi mikken vooral op de verkoop van kleine, zuinige auto's die ook minder schadelijk voor het milieu zijn. De vier grote fabrikanten zijn in Europa actief in Groot-Brittannië, Spanje en Portugal met een gezamenlijke productie van ongeveer 650.000 wagens per jaar. Daar komen nog 100.000 bij van Suzuki, Daihatsu en Isuzu, die produceren in Hongarije, Spanje, Italië en Groot-Brittannië.