Alleen seks is volledig op Het Net

Waar zijn ze gebleven, de nepstuurtjes die een kind vroeger op het dashboard van zijn vaders auto plakte om de illusie te krijgen van méésturen. Zo'n nepgevoel bekruipt je bij het navigeren op Het Net, een Internet-pakket voor beginners dat PTT Telecom vorige week introduceerde.

Op de gratis cd-rom met installatie-software staat een basiscursus Internetten, die informatief is voor wie nooit eerder met dit medium kennis maakte. Maar als je dan, lekker gemaakt over de vele mogelijkheden, Het Net opgaat, wacht een teleurstelling: je krijgt maar enkele adressen uit talloos veel miljoenen. En die zijn alleen maar in Nederland gesitueerd.

De charme van Internet bestaat nu juist uit de verrassing van de overvloed, de illusie van de volledigheid. Nooit zou ik specifieke informatie over dingen, mensen en feiten hebben gevonden als ik daar niet op Internet naar had gezocht. En zelden betrof het hier een Nederlands ding, mens of feit. Informatie daarover is immers bij gericht zoeken toch wel, en vaak uitvoeriger te vinden: in het telefoonboek, de bibliotheek, een documentatieafdeling. Voor ongericht zoeken is Het Net ten ene male ongeschikt, want de deelnemende diensten en bedrijven vormen samen maar een fractie van alle terzake actieve bedrijvigheid.

Het Net is ingericht als een verzameling van 'Marktplaatsen', waaronder steeds een tiental bedrijven of instituten is te vinden: Geld & Verzekeringen, Industrie & Dienstverlening, Informatie & Overheid, Studie & Werk, etcetera.

Winkelen en bankieren zou, aldus de folder, een groot voordeel zijn van Het Net. Althans, bij die paar postorderbedrijven en banken die het geld voor deelneming aan Het Net over hadden. Vergelijkend warenonderzoek is in feite in geen enkele branche mogelijk. De suggestie dat Het Net de optelsom is van de 'vele informatiegidsen die het dagelijks leven een stuk gemakkelijker maken' is daarom ronduit misleidend. “Dat ene leuke hotel op Terschelling?” vraagt de folder retorisch. “Die betrouwbare loodgieter? En: dat artikel in de krant van drie weken geleden over president Clinton? Zoek je even op!”

Goed, de telefoongids is via Het Net te raadplegen, maar dat kan via Internet ook. En de hoeveelheid kranten waarover de Internetter kan beschikken vormt niet alleen een veelvoud van die op Het Net, ook kwalitatief staan ze in geen verhouding: ik kijk liever even bij wat landelijke of internationale titels drie weken terug over Clinton schreven dan bij die handvol regionale bladen waarop Het Net nu is aangesloten. Zo word je op Het Net letterlijk en figuurlijk onwetend gehouden van wat er in de wereld te koop is.

Aan de onstuitbare toename van de telefoontikken heeft PTT Telecom blijkbaar niet genoeg: het wil ook als provider en advertentiefuik fungeren. De e-mail-service, waarmee je wèl de grens over kunt, kost 'slechts' vijf gulden per maand. Maar door iets meer geld bij een Internet-provider uit te geven, ontvangt men veel meer, kwantitatief zowel als kwalitatief.

Slechts op één onderdeel van Het Net wordt een zekere volledigheid bereikt: seks. Op de 'Marktplaats' Vrije Tijd & Reizen staat de International Media Company, een 'Engelstalige aanbieder van erotische pagina's'. Dat blijkt Sexorama te zijn, de homepage van maar liefst 17 sekssites, met voor elk wat wils: van de Australasian Sexpapers tot en met Bizarre & Maximum Perversum en Barely Legal, van Teeners from Holland tot Girls from Brazil en Scandinavian Sextacy. Dit wordt ongetwijfeld De Hit van Het Net.

Dat PTT Telecom wel vaart bij de doorgifte van seks is niks nieuws, wel dat nu porno wordt verspreid onder auspiciën van dit bedrijf. Ook de live-show van de Casa Rosso behoort tot het aanbod.

Benieuwd of er ooit een advertentie van Heineken op Het Net verschijnt.