Nieuwe filmstudio moet vooral de pijpleiding vullen

DreamWorks, de onderneming die drie Hollywood-prominenten in 1994 begonnen, was de eerste nieuwe studio in zestig jaar in de hoofdstad van de film. Nu is in de Verenigde Staten de eerste speelfilm te zien van het bedrijf dat wil concurreren met de grote Hollywood-studio's.

WASHINGTON, 6 OKT. Na drie jaar is in de Amerikaanse bioscopen eindelijk de eerste speelfilm te zien van DreamWorks, de studio die in 1994 werd opgezet door het dream team van de vermaaksindustrie: Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg en David Geffen. De film, The Peacemaker geheten, onderscheidt zich in niets van de doorsnee actie-film uit Hollywood. Maar voor het succes van de nieuwe onderneming is waarschijnlijk belangrijker dat hij het eerste weekeinde een respectabele, zij het niet spectaculaire, 12,3 miljoen dollar opbracht.

Het gebeurt niet vaak dat in Hollywood een nieuwe filmstudio uit het niets wordt opgebouwd. De laatste keer was zestig jaar geleden. De oprichting van DreamWorks deed dan ook veel stof opwaaien, des te meer door de drie grote namen achter het plan: regisseur Spielberg, voormalige Disney-studiochef Katzenberg en de succesvolle platenbaas David Geffen. De verwachtingen over de gezamenlijk creatieve en financiële inbreng van dit trio waren hoog gespannen.

Met The Peacemaker heeft de nieuwe studio laten zien in staat te zijn om degelijk vakwerk af te leveren, maar dat is op de overvolle filmmarkt op den duur niet genoeg. The Peacemaker draait om de diefstal van Russische kernwapens door kwaadwillende avonturiers met terroristische plannen. Doortastende Amerikanen gaan er op af om de wereld te redden: een wetenschappelijk medewerkster van de Nationale Veiligheidsraad (Nicole Kidman) en een agent van de militaire inlichtingendienst (George Clooney als een hedendaagse Sean Connery). Zij heeft het verstand, hij het lef (ze noemt hem a good soldier, with sloppy impulse control). Veel gierende autobanden, koelbloedige afrekeningen, gespannen gezichten in de controlekamer onder het Witte Huis, en natuurlijk ook veel fraaie, allesverzengende vuurballen. Plus een vleugje geflirt. En dat alles voor wat het vakblad Variety noemt 'het onnatuurlijk lage budget' van 50 miljoen dollar.

Met de andere twee films die nog voor dit jaar op het programma staan, kan DreamWorks zich wellicht meer onderscheiden. De film Mouse Hunt is een komedie, met niet zo heel subtiele steken onder water naar Disney, de grote concurrent waar Katzenberg met veel kwaad bloed is vertrokken (hij eist nog enkele honderden miljoenen van zijn voormalige werkgever). Op den duur wil DreamWorks de hegemonie van Disney op tekenfilmgebied doorbreken. Voor volgend jaar staat een film in Leeuwenkoning-stijl op het programma over het leven van Mozes (Prince of Egypt). In 1998 komt de studio met drie animatiefilms.

De grote klapper voor de kerstdagen moet Amistad worden, een door Spielberg zelf geregisseerde film over een waargebeurde slavenopstand. En volgend jaar moet de studio dan goed op stoom zijn, met zes tot acht speelfilms. Want in de Amerikaanse filmindustrie gaat het niet om individuele artistieke producties, maar om, zoals Newsweek het fijntjes uitdrukt, 'het vullen van de pijpleiding'.

Daartoe is DreamWorks (1.500 werknemers, geschatte uitgaven totnutoe: één miljard dollar) op vijf terreinen actief: behalve speelfilms en animatiefilms ook in de muziek (cd's), televisie en interactieve nieuwe media. Alle activiteiten, nu nog verspreid over vijf plaatsen in Hollywood, moeten op den duur bijeen worden gebracht op één grote campus aan zee met 'Europese villa's', reusachtige studio's en buitenlocaties, compleet met een artificiële rivier.

Bij al die grote ambities is het logo van de nieuwe onderneming verrassend ingetogen. Geen brullende leeuwen, imposante bergtoppen of hemelse sterren, maar een Huckleberry Finn-achtig jochie dat op een sikkelvormige maantje zit te vissen in de wolken - een dromerig plaatje dat de hand van Spielberg verraadt. In de filmindustrie stelt men zich voorlopig afwachtend op en luidt het sceptische commentaar op de eerste resultaten van de nieuwe studio: too much dream, not enough works.