Kurt Wagner OVER Nashville

Lambchop: Thriller (City Slang/Konkurrent EFA 04998-2)

AMSTERDAM, 6 OKT. “Ze noemen het Music City USA, maar in werkelijkheid kent Nashville bedroevend weinig plaatsen waar je naar een live-band kunt gaan luisteren. Om een indruk te krijgen van de muziekcultuur moet je naar de Country Music Hall Of Fame, waar de oude kleren en gitaren van sterren als George Jones en Hank Williams in vitrines hangen. In de kelder bevindt zich een enorme collectie platen, videobanden en documenten met betrekking tot de geschiedenis van de country & western. Je kunt er alleen op afspraak terecht, en als ik daar weleens een middag doorbreng laat ik me in gedachten meevoeren naar het glorieuze muziekverleden van mijn stad.”

Kurt Wagner is zanger en gitarist van Lambchop, een groep uit Nashville die een eigenzinnige vorm van countrymuziek maakt met klarinet, violen en gesampelde 'noise'. Het voorlaatste album How I Quit Smoking werd onlangs in het blad Mojo verkozen tot 'favoriete zondagochtendplaat' van David Byrne, die Lambchop prees om de ruimtelijke klank en de dromerige muziek. De nieuwe cd Thriller werd willens en wetens vernoemd naar het gelijknamige album van Michael Jackson, een artiest die door Wagner wordt beschouwd als de belangrijkste soulmuzikant van zijn tijd.

“Country & western is de blanke soulmuziek. In Nashville is country aan allerlei beperkingen gebonden, maar wij willen juist experimenteren met de vorm. Voor het titelnummer van Thriller heb ik allerlei straatgeluiden opgenomen, toen ik op een hotelkamer in Barcelona uit mijn slaap werd gehouden door het stadslawaai.

“Voor mij is country nog altijd een muziekstijl met een toekomst. In Nashville heerst de dictatuur van de miljoenenverkopen die Garth Brooks met zijn 'hoedenmuziek' teweeg heeft gebracht. De ware vernieuwing komt van muzikanten die ver genoeg afwijken van de middle of the road om geen slaaf te zijn van de verkoopcijfers.

“In een willekeurig restaurant loop je de kans dat Emmylou Harris aan het tafeltje naast je zit. Mijn moeder heeft het er nu nóg over, hoe Johnny Cash jaren geleden een keer de deur voor haar openhield. Al die mensen wonen en werken in Nashville, en toch wordt de muziekcultuur er de nek omgedraaid. Het radioprogramma The Grand Ole Opry kwam jarenlang rechtstreeks vanuit het Ryman Auditorium, totdat die prachtige houten zaal te klein werd om er de vele duizenden dollars te verdienen die er tegenwoordig in de countrybusiness omgaan. Gelukkig is de Ryman-zaal kortgeleden in ere hersteld. Er treden voornamelijk artiesten van buiten Nashville op, zoals Elvis Costello en Bob Dylan. Alleen toeristen kennen Nashville als de stad van cowboyhoeden en steelgitaren.”