Expansief Boeing kampt met chaos in de productie; Bedrijf in Seattle legt fabricage 747 maandlang stil

Vliegtuigbouwer Boeing in Seattle zag zijn orderportefeuille de laatste paar jaar exploderen. Nu leidt een geforceerde expansie tot wanorde en de vertraagde aflevering van vliegtuigen. De productie van de 747-jumbo is zelfs een maand stopgezet.

SEATTLE, 6 OKT. Boeing, de grootste vliegtuigbouwer ter wereld en de grote concurrent van het Europese Airbus, legt voor twintig werkdagen de productie van 747-jumbojets neer en vertraagt de fabricage van de kleinere 737-typen. Daarmee probeert het Amerikaanse concern de nijpende problemen op te lossen die zijn ontstaan nu het door de sterk vergrote vraag naar vliegtuigen de productie in vrij korte tijd wil vergroten tot meer dan het dubbele.

Dat de 737-productie wordt getemporiseerd heeft echter ook te maken met enkele ontwerpproblemen die zijn opgedoken bij de nieuwste versies van dit vliegtuig voor de kortere afstanden. Delen van het staartstuk moesten worden gereconstrueerd. Boeing heeft het slechte nieuws afgelopen vrijdag bevestigd. Het aandeel Boeing zakte die dag met 75 cent naar 51,75 dollar.

Boeing-woordvoerder Brian Ames: “Aan orders geen gebrek, maar het is teleurstellend dat we zijn achtergeraakt bij de aflevering van nieuwe Boeings en dat we klanten moeten teleurstellen. Wel blijven we van mening dat onze expansieplannen goed zijn. Het zal waarschijnlijk nog een maand duren voor we alles weer op de rails hebben, maar we zijn goed op weg. Wij blijven de beste onderneming om een vliegtuig bij te bestellen.”

Boeing in Seattle zit midden in een omschakelingsproces waarbij de productie van achttien vliegtuigen per maand, eind vorig jaar, moet worden opgevoerd naar niet minder dan 43 per maand in 1998. Als gevolg daarvan wordt het concern geplaagd door acute tekorten aan onderdelen - veel toeleveranciers kunnen het verhoogde productietempo niet aan - en door gebrek aan geschoold personeel. Bovendien heeft de productieversnelling geleid tot nieuwe logistieke problemen in het productieproces zelf.

“Voordat de productie bij alle toeleveranciers en bij Boeing zelf weer op orde zal zijn, zijn we al gauw zes tot negen maanden verder”, aldus Jacobs.

Vorige maand meldde Boeing dat het door de expansieoplannen gedwongen was de aflevering van een dozijn vliegtuigen uit te stellen. Dat kwam bovenop een eerder uitstel van de aflevering van zeven toestellen. “Wij ondergaan nu de pijn die gepaard gaat met een drastische productieverhoging”, aldus Ron Woodard, president van Boeings Commercial Airplane Group. “Het beloofde aantal afleveringen waarmaken stelt ons nu voor een enorme uitdaging.” De vertragingen zullen Boeing ongetwijfeld veel geld kosten, zowel door lager dan geplande afzet als dor boetes wegens verzaken van leveringsverplichtingen.

Volgens Boeing vormt de vertraagde toelevering van onderdelen het voornaamste probleem. De productie van alle typen Boeing wordt er door getroffen, maar die van de grote 747 en de nieuwste versies van de kleine 737 het meest. Vorige maand produceerde het concern vier 747's en 21 737's. Een moderne straatverkeersvliegtuig bevat enkele miljoenen onderdelen - de 747 bevat er drie miljoen - en de assemblage ervan is een zorgvuldig georkestreerd proces. Als onderdelen te laat arriveren of er onvoldoende technici zijn, raakt dat uitgekiende proces ontregeld.

Woordvoerster Susan Bradley van Boeing zei vorige week dat het voorlopig stillegen van de 747-productie zeker niet zal leiden tot ontslagen. Het personeel moet juist alle zeilen bijzetten om het productieproces weer op orde te krijgen. Door de groeiende orderstroom van de afgelopen jaren heeft Boeing het laatste anderhalf jaar 32.000 nieuwe werknemers geworven en volgens Bradley gaat de recrutering onverminderd door.

Het concern wil niet zeggen hoeveel vliegtuigen nog te laat zullen worden afgeleverd, en hoeveel boete de fabrikant te wachten staat. “Boeing heeft een marge van dertig dagen voordat het tegen straffen oploopt”, aldus Bradley. Boeing zwijgt over eventuele boetes ook tegen analisten, aldus Peter Jacobs in Seattle. “Maar het staat wel vast dat de winst zal dalen”, oordeelt hij.

Volgens waarnemers worden de problemen als gevolg van Boeings geforceerde productieverhoging geïntensiveerd door het feit dat het concern tevens de recente annexatie van collega McDonnell Douglas moet verteren. Ook bij de concurrent Airbus in Toulouse staat voor de komende tijd een productieverdubbeling op stapel. Maar het Europese consortium heeft tot nu toe nog geen melding gemaakt van productievertragingen. (AP)