Scheffer krijgt Prijs van de Filmkritiek

De gisteren met de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek voor zijn gehele oeuvre onderscheiden regisseur Frank Scheffer (Tegelen, 1956) heeft een groot aantal lange en korte documentaires op zijn naam staan, maar die worden zelden of nooit op de filmpagina's van dagbladen besproken.

De belangrijkste reden voor deze opmerkelijke omissie - internationaal geniet Scheffer een stevige reputatie als onderzoeker van met name de relatie tussen film en moderne 'klassieke' muziek - is dat die films in principe geen weekvertoningen krijgen in bioscopen of filmtheaters. De uitzondering vormde in 1993 De natuurlijke ruimte, een dubbelportret van de in hun formele opvattingen tegengestelde architecten Dom H. van der Laan en Ton Alberts.

Scheffers dit jaar in de Utrechtse competitie vertoonde lange documentaire Conducting Mahler, een bijna abstract portret van vijf van de grootste Mahlerdirigenten, werd afgelopen najaar twee keer in het Concertgebouw vertoond. Van de door Melle van Essen en Joost van Gelder voorbeeldig op film gedraaide documentaire bestaat alleen een vertoningskopie op video, omdat Scheffer zijn negatief niet wilde versnijden, met het oog op een later te maken nog grotere Mahlerfilm. De publieke omroep vormt tot nu toe de belangrijkste financier van Scheffers intrigerende, ook door muziekkenners hogelijk gewaardeerde werk.

Behalve verscheidenen films over John Cage, een spannende registratie van Stockhausens Helicopter String Quartet en een tot enkele minuten teruggebrachte, versnelde verfilming van Wagners Ring des Nibelungen maakte Scheffer naar aanleiding van Theu Boermans' tv-serie De partizanen een documentaire over de in de buurt van zijn geboorteplaats opererende verzetsgroep. In voorbereiding is onder meer een documentaire over Luciano Berio.

De bekroning van Frank Scheffer is in zekere zin een goedmakertje, ingegeven door schuldgevoel van filmcritici dat ze de beoordeling van een van de interessantste en meest constante documentaristen van Nederland doorgaans aan de muziekredactie overlaten. Scheffer is immers bovenal een filmer, die in de moderne muziek visuele inspiratie vindt.