Te blauw?

Wat zullen ze de afgelopen week gelachen hebben op het hoofdkantoor van de KLM om die verwende Euro-parlementariërs. Een 'rotstreek' werd het door de politici genoemd dat KLM van plan is zijn onrendabele dienst te sluiten op Straatsburg, zetel van het Europees Parlement. Maar anders dan bij politici is het riante salaris van KLM-topman Van Wijk gerelateerd aan marktwerking. En die ziet er voor de KLM in grote lijnen wat sombertjes uit.

Onder het motto de eerste klap is een daalder waard bekroonde Leo van Wijk zijn eerste grote openbare optreden als topman de afgelopen week met het afsluiten van een tienjarige overeenkomst met de Amerikaanse partner Northwest Airlines, op dit moment de grote moneymaker van KLM, dat op zijn eigenlijke kernactiviteit - het vliegen - nauwelijks het beleg op het brood verdient.

Om de KLM weer echt rendabel te maken wordt het dringend tijd dat de 'blauwe familie' eens hardhandig door elkaar wordt geschud.

Vorig jaar werd bezuinigingsprogramma Focus 2000 gelanceerd waarbij KLM als organisatie een miljard moet bezuinigen, waarvan de helft moet komen uit hogere opbrengsten. Maar Focus 2000 schiet niet erg op. Zeker niet bij de vliegers.

Een probleem bij de reorganisaties is dat Van Wijk - die sinds zijn studietijd bij KLM werkt - al tientallen jaren lid is van de blauwe familie, die veel overeenkomsten vertoont met het Philipsgevoel in Eindhoven.

Moet er ook in Amstelveen een Cor Boonstra zijn intrede doen om die 'blauwe cirkel' te doorbreken? Van Wijk kan zelf altijd nog de toon zetten door het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen definitief op te heffen wanneer Milieudefensie er in slaagt Schiphol te laten sluiten.