Fiat gaat fors investeren in zijn autoprogramma's

ROME, 3 OKT. De Italiaanse Fiat-groep, aangemoedigd door het succesvolle steunprogramma voor de verkoop van autos op zijn thuismarkt, wil de komende vier jaar twintig biljoen lire, ongeveer 24 miljard gulden, investeren in zijn autodivisie

Paolo Cantarella, managing director van de hele Fiat-groep, noemde dit cijfer gisteren in een gesprek met financiële analysten in Milaan. Hij zei dat deze investeringen, voor de periode 1998-2002, uit eigen middelen zouden worden opgebracht en dat geen beroep op de kapitaalmarkt nodig is.

Een belangrijke plaats in de strategie van Fiat heeft de globalisering. Het bedrijf hoopt forse omzetstijgingen te bereiken met een aantal modellen die voor de wereldmarkt zijn bedoeld, zoals de Palio, de Siena, de Pick-Up (vanaf juli volgend jaar) en de Van (over drie jaar).

Veruit de belangrijkste afzetmarkt voor deze modellen is vooralsnog Brazilië. Dit jaar zijn daar al 400.000 Palios verkocht. Maar Fiat mikt ook op landen als Argentinië, Venezuela, Marokko, Polen en Turkije. Over een paar jaar wil het Italiaanse bedrijf ook actief worden in India, China en Zuid-Afrika.

Vorig jaar zijn er van deze wereldautos 150.000 verkocht, maar in de planning is dat aantal in het jaar 2000 gestegen naar 930.000. In totaal rekent Fiat-auto voor dit jaar op 2,8 miljoen verkochte autos. Dat is bijna een kwart meer dan vorig jaar, toen er 2,28 miljoen autos werden verkocht.

Deze stijging is voor een groot deel het gevolg van het steunprogramma in Italië voor de autoverkoop. Wie een wagen van meer dan tien jaar oud inruilt, krijgt hiervoor subsidie tot 2400 gulden. Deze maatregel zou aanvankelijk negen maanden gelden, tot eind vorige maand. Wegens het duidelijke positieve effect op de economie heeft het centrum-linkse kabinet dit steunprogramma verlengd, in iets afgezwakte vorm.

De eerste acht maanden van dit jaar waren de autoverkopen in Italië 35 procent hoger dan vorig jaar. In totaal werden er in die periode bijna 1,7 miljoen autos verkocht. Fiat heeft het meest geprofiteerd van deze steunmaatregel: de verkopen van de Fiat-groep zijn met 45 procent gestegen. Als de trend doorzet, zullen er dit jaar ongeveer 2,3 miljoen autos worden verkocht. Dat zou van Italië de tweede automarkt van Europa maken, na Duitsland. De nationale associatie van automakers schat dat de Italiaanse schatkist door deze explosie van autoverkopen zeker een miljard gulden extra inkomsten heeft in de vorm van btw en registratiebelastingen.