Agressief Worldcom zet hoog in

Met het grootste overnamebod uit de Amerikaanse bedrijfsgeschiedenis wil Worldcom een plek veroveren tussen de grootste telecombedrijven ter wereld. Met de gisteren ingezette aanval op PTT Telecom doet het bedrijf ook in Nederland van zich spreken.

AMSTERDAM, 3 OKT. “We zien onszelf graag als een agressieve speler”, vat T. McClew het zelfbeeld van Worldcom samen.

De commercieel directeur Europa van het Amerikaanse telecommunicatiebedrijf slaakt geen loze kreet. Woensdag maakte Worldcom de grootste overname ooit in de telecombranche bekend. Met een aandelenruil ter waarde van dertig miljard dollar wil Worldcom de Amerikaanse aanbieder van lange-afstandsverkeer MCI wegkapen voor de neus van British Telecom.

Minder dan 24 uur na aankondiging van het openbare bod maakte Worldcom in Amsterdam bekend dat het bedrijven via zijn Amsterdamse net binnenlandse telefonie gaat aanbieden. Worldcom (85 werknemers) claimt dat ondernemingen bij hem 33 tot 50 procent kunnen besparen op hun nationale telefoonverkeer.

Dankzij de voltooiing van haar Amsterdamse 'ruggengraat' kan Worldcom volgens de Nederlandse algemeen directeur F. van Belle ongeveer 85 procent van de bedrijven in Amsterdam een telefoon- of datalijn bieden tot aan de kantoordeur. Met die verworvenheid hoopt het bedrijf zijn zeer bescheiden marktaandeel onder Nederlandse zakelijke klanten fors op te schroeven.

Van de Nederlandse Internetmarkt heeft Worldcom al een belangrijk aandeel verworven. McClew schat dat Worldcom het afgelopen halfjaar al omstreeks eenderde van het Internetverkeer dat Nederland verlaat afhandelde. Die sterke marktpositie heeft Worldcom mede te danken aan de overname, enkele weken geleden, van Internetaanbieder NLNet.

“Worldcom is een van de spelers waar je op de Nederlandse Internetmarkt niet meer omheen kunt”, zei directeur Internetdiensten H. Wessels van PTT Telecom eerder deze week na afloop van de persconferentie waar PTT Telecom haar besloten netwerk 'Het Net' presenteerde.

De Europese Worldcomdirecteuren zijn 'opgetogen' over het slagvaardige optreden van het Amerikaanse moederbedrijf aan de ander kant van de Atlantische Oceaan. Over de veranderingen waartoe een geslaagde overname van MCI zal leiden brengen Van Belle en McClew, afkomstig van respectievelijk PTT en British Telecom, slechts dooddoeners te berde.

“De mogelijkheden van beide ondernemingen sluiten uitstekend op elkaar aan”, zegt McClew.

Volgens Van Belle is het “zaak gewoon met de dagelijkse activiteiten bezig te blijven”.

De voorzichtigheid is te verklaren. Het Amerikaanse moederbedrijf is de laatste tijd zo vaak op overnamepad geweest dat managers aan de andere kant van de oceaan hun activiteiten wel hadden kunnen staken als ze telkens hadden moeten afwachten welke richting het hoodkantoor zou inslaan met wéér een nieuwe aanwinst.

De voorloper van Worldcom, Long Distance Discount Services, kocht in 1994 voor iets minder dan een miljard dollar de aanbieder van lange-afstandsverkeer waaraan het de huidige naam dankt. In 1995 volgde een veel grotere overname (WilTel Network Services voor 2,5 miljar dollar) en begin vorig jaar kwam het tot een fusie met MFS, een transactie met een geschatte waarde van 14 miljard dollar. Daardoor werd Worldcom in Nederland eigenaar van het - toen nog onvoltooide - glasvezelnetwerk in Amsterdam.

Dit jaar nam Worldcom voor 1,4 miljard dollar het netwerk over dat Compuserve gebruikt voor de afhandeling van haar Internetverkeer in een overeenkomst waarbij ook America Online betrokken was.

Als de overname van MCI doorgaat, ontstaat een telecomgigant met een omzet van meer dan dertig miljard gulden. Volgens een schatting van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal zou Worldcom samen met MFS omstreeks zestig procent van het Amerikaanse Internetverkeer controleren. Het gevaar bestaat dat het bedrijf deze positie zal gebruiken om de prijzen te sturen.

McClew acht het onwaarschijnlijk dat meer dan de helft van het Amerikaanse Internetverkeer via netwerken van Worldcom wordt getransporteerd. Op de suggestie dat Worldcom als dominante marktpartij met monopoloïde gedrag de prijzen zou willen opdrijven interpreteert hij als een belediging.

McClew: “Worldcom dankt haar bestaan aan de afbraak van monopolies. De termen Worldcom en monopolie verdragen elkaar gewoonweg niet.”