Woonbeurs in de RAI; Toveren met de badkamer

De Woonbeurs 1997, van 7 t/m 12 okt in het Holland Complex van de RAI in Amsterdam. 10-22u; za en zo 10-18u. Toegang ƒ 17,50

Zomaar een voorbeeld van de attracties tijdens de Woonbeurs 1997 in de Amsterdamse RAI: workshop Tegelmozaïek à la Gaudi. Als beloning na afloop 'een handige tegel-breek en snijtang' cadeau. Met de simpelste middelen tover je vervolgens je eigen badkamer richting Barcelona, helemaal in de stijl van de Spaanse meester-architect, met mediterrane kleurcontrasten en wild golvende motieven. Dan de tentoonstelling '25 jaar Gerard van den Berg', ongetwijfeld de meest commerciële van alle Nederlandse meubelontwerpers. En als toetje nog even luisteren naar de lezing (8 okt 12u) van Alberto Alessi, de Italiaanse fabrikant van espresso-potjes, koektrommels, bestek en andere gadgets waarvoor hij de diensten inhuurt van befaamde ontwerpers als Philippe Starck en Ettore Sottsass.

Regelmatige kijkers van BBC 2 kennen wellicht het programma Home Front, waar deprimerende Britse rijtjeshuizen in ziedende vaart met hulp van een paar decorateurs en klusjesmannen tot paleizen van fantasie worden omgebouwd. Portugese accenten in de hal; Regency in de zitkamer; ossebloed-rode behangsels en suffe schemerlampen die door middel van kippengaas en gipsverband tot exotische sculpturen worden omgetoverd. De boodschap is telkens dezelfde: met weinig geld, veel inspiratie en een beetje handigheid valt van iedere ruimte wat te maken. En natuurlijk eindigt de slaapkamer als het domein van een Oosterse prins. Want de straat mag dan bedreigend Pakistaans, Taiwanees, Jamaicaans of Soedanees zijn; achter de muren van het eigen kasteel kan de wereld zich in al haar kleurenpracht en uitheemse symboliek ontvouwen. Lekker vreemd, maar 's avonds wel met bloemkool of Yorkshire pudding op de Toscaanse keukentafel.

Veel van de vierhonderdduizend bezoekers ('interieurliefhebbers' volgens de catalogus) die sinds 1993 de Woonbeurs aandeden, zullen niet zulke ingrijpende plannen koesteren. Voor hen is een mozaïek van nieuwe tegels in de keuken of badkamer waarschijnlijk al voldoende. Voor dat doel is de Woonbeurs een geëigend kanaal. Alle domeinen van het wonen - behalve de tuin - komen in 154 stands aan de orde. In feite is de hele beurs een levend interieur-tijdschrift met reclame, tips, aanbiedingen, lezingen en presentaties. Natuurlijk ligt de nadruk op de woonkamer: de plek waar een nieuwe aanschaf nog altijd het best tot zijn recht komt. Vrijwel geen Nederlandse meubelfirma, bladenmaker of detaillist van naam laat verstek gaan. Van Pastoe, Ariadne en Piet Hein Eek tot Vos Interieur en Leolux.

Opvallend is echter de grote vertegenwoordiging van firma's die zich op de keuken concentreren. Zowel het koken (ATAG, Krups, Siemens, Smeg, BK) als de keuken is ruim vertegenwoordigd. Als de beurscatalogus spreekt over het signaleren van trends, primeurs, stijlen en nieuwe ontwikkelingen op interieurgebied, wordt met deze aandacht voor kookeilanden, roestvrijstalen keukenmeubilair en Italiaanse gasfornuizen zeker een trend aangeduid. De oerdegelijke Hollandse Bruynzeel-keuken - ooit ontsproten aan het ontwerpersbrein van Piet Zwart - legt het steeds vaker af tegen de glanzende limousines die door Italiaanse fabrikanten worden gebouwd. Toegegeven: ze zijn wat kostbaar, maar het 'Italiaanse Keukenstraatje' zal menig beursbezoeker ervan overtuigen dat het volgende kerstdiner eigenlijk niet meer zonder kan.